Pasaje de viatasanatate

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii

Nu stiu cum te simti tu in aceasta toamna, dar  rezerva mea de energie pozitiva acumulata peste vara s-a topit vazand cu ochii. Primul meu gand a fost ca zilele usor friguroase de toamna ma vor aduce cu picioarele pe pamant sau mai bine zis la normal, adica sa ma tin de program, sa-mi fixez noi obiective, sa incep rutina sanatoasa, chestii serioase. Gata cu excesele, cu relaxarea mintii si corpului, s-a dus vara, inapoi la treaba. A trecut o zi, o saptamana, o luna si nimic. Am zis ca m-am legat afectiv prea mult de vara asta si din aceasta cauza iritabilitatea mi-e la cote inalte. Era clar ca psihicul si corpul meu nu erau pregatite corespunzator pentru aceasta perioada de tranzitie. Ce m-ar fi pus sigur pe picioare ar fi fost o recompensa si cea mai buna ar fi constat intr-o vacanta pe tarmul insorit al unei mari, dar…. Sunt multe cuvinte de spus dupa acest dar si n-am putere sa le insir. Vreau vara inapoi. Cred ca m-a lovit depresia. Ar trebui sa lupt cu ea, sa fac sport, sa-mi asigur o dieta sanatoasa, sa socializez, dar de unde atata energie? Am pus in practica toate sfaturile, recomandarile si nimic. Am crezut ca am luat vreun virus, vreo bacterie, cand in final am descoperit ca aveam carenta de vitamina B12, iar eu nu stiam.  Mi-a fost recomandat suplimentul B12 ››ANKERMANN‹‹ Vital, iar acesta a functionat acolo unde dadusera gres celelalte. Vrei sa stii ce incercasem pentru a-mi imbunatati nivelul energetic natural? Vrei sa stii cum am aflat ca am carenta de vitamina B12?

Foto by David Cohen and Volha Flaxeco

 

Mi-am dat seama ca sunt intr-o criza energetica inca din primele zile ale lui septembrie. In plus eram trista si melancolica. Nu le puteam pune pe seama stresului, a faptului ca muncesc prea mult,  veneam dupa vacanta. Nu realizam de unde acest efect negativ al toamnei, chiar atat de mult sa-mi lipseasca vara? In fiecare an lasam vacanta si zilele cu soare si  ma intorceam la serviciu, la obligatii si nu aveam nimic. Acum ce s-o fi intamplat si mai ales ce-i de facut?? Aceasta stare emotionala putea fi unul din factorii ce imi putea determina slabirea sistemului imunitar. Trebuia sa iau masuri si cea mai buna modalitate de a ma pregati pentru aceasta tranzitie era mentinerea sau in cazul meu inceperea unor obiceiuri sanatoase.

Hidratare

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii
Foto by Ivan Karasev

Primul lucru la care m-am gandit a fost ca sunt deshidratata.  Pentru ca afara nu mai este la fel de cald ca in vara, uneori nu simt nevoia sa beau apa, iar oboseala, durerile de cap si lipsa de concentrare sunt cateva din semnele deshidratarii.  Apa potabila este indispensabila unui corp si unei minti sanatoase, aveam nevoie de o hidratare adecvata varstei si ritmului de viata, dar oricata apa am baut n-a avut efectul scontat, asa ca am trecut la o vitaminizare naturala.

Consolidarea apararii organismului cu coctailuri de fructe si legume

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii
Foto by Rawpixel

De ce anume mai are nevoie organismul meu pentru a se obisnui cu aceasta tranzitie  de anotimpuri? Un raspuns posibil ar fi vitaminizare si supermineralizare, astfel ca intoarcerea la rutina sa fie una sanatoasa si pozitiva.  Am inceput sa-mi prepar zilnic sucuri din fructe si legume, imbogatindu-mi dieta si oferind alternative pentru a vindeca, proteja si imbogati corpul. Exista retete care sunt indicate in reducerea stresului, detoxifierea organismului, cresterea sistemului imunitar, consolidarea zonelor cu deficit nutritional, boost de energie, am incercat tot. Din fructele de sezon am pus accentul pe mere si pere. Stii vorba din popor- un mar pe zi tine doctorul departe- e adevarat, dar nu si suficient. Marul pe langa complexul de vitamine are si un continut bogat de pectina ce blocheaza absorbtia colesterolului si protejeaza impotriva inflamatiilor legate de bolile de inima.

Pe de alta parte nu am uitat citricele care contin multa vitamina C si faciliteaza digestia. Avocado i-a oferit organismului meu grasimile vegetale benefice si atat de necesare, iar strugurii cu continutul lor in resveratrol  mi-au permis sa-mi protejez celulele cu proprietatile lor antioxidante. N-am uitat sa adaug kiwi pentru fibre si vitamina C, curmale un alt fruct cu proprietati antioxidante si multe, multe  legume. Coctailurile mele cu radacinoase, ghimbir cu mere si lamaie, rosii cu portocale, kiwi si patrunjel, mar cu morcov sunt renumite la noi in familie.  Ele contin vitaminele B6, C, A si beta-caroten, Mg, care contribuie la consolidarea sitemului imunitar si la regenerarea celulelor spre a promova o stare buna de sanatate organismului.  Hranirea corpului cu ceea ce ofera natura. Ar fi trebuit ca intarirea imunitatii in aceste conditii sa fie o munca usoara, dar n-a fost, am racit.

Produsele stupului

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii
Foto by Jezz Timms

Fiind racita o prietena mi-a adus sirop de catina cu miere, facut de ea in casa. A spalat bobitele mici portocalii si le-a pus in storcator, iar rezultatul l-a indulcit cu miere. Catina este considerata o farmacie naturala, in ea gasesti aproape toate vitaminele si mineralele de care are nevoie corpul nostru. Contine antioxidanti, betacaroten, flavonoide, de zece ori mai multa vitamina C decat citricele. Asta ne mai punand la socoteala beneficiile mierii care era tot din productia proprie. In aceste produse naturale am gasit multe resurse care-mi lipseau si pasul urmator a fost sa-mi suplimentez dieta cu polen si propolis. Polenul consta in principal din carbohidrati, proteine si lipide, asta pe langa vitamine, minerale si enzime. Este regenerator si revigorant, imbunatateste conditiile vitale ale organismului oferind multe substante nutritive. Polenul este considerat un activator al metabolismului fiind si un reconstituitor psiho-intelectual in caz de stres, fix ce-mi trebuia. Un alt cadou oferit de prietena mea prin intermediul micilor albine, a fost propolisul. Cunoscut si sub numele de „aur negru”, el este un fel de rasina extrasa din plante, pe care albinele o folosesc la a acoperi si proteja stupul. Propolisul este antibacterian, antiviral, imunostimulant, antiinflamator, analgezic, iar efectul sau a fost imediat. Mi-am recuperat o buna parte din forta si energie, oferindu-mi un sentiment dulce de bunastare, dar tot nu functionam la capacitatea maxima.

Somn si odihna

Poate la acest sentiment dulce de bunastare a contribuit si respectarea unui program fix de somn pentru culcat si trezit,  dormitul cele opt ore recomandate si in plus furatul de cate ori puteam a cate unui pui de somn. Ma simteam odihnita, dar aveam in mine o somnolenta latenta.

Yoga impotriva stresului

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii
Foto by Jared Rice

Am folosit cuvantul stres pentru ca intoarcerea la locul de munca, responsabilitatile personale si familiare le-am perceput ca un soc emotional care mi-au afectat corpul si mintea. In aceasta epoca digitala simturile noastre sunt supuse la stimuli multipli si ajungem sa uitam de fiinta noastra interioara, pierdem contactul cu eul interior. Sustinerea in timp a acestei stari duce la dezechilibrul emotional pe care-l numim anxietate si care poate evolua in angoasa.  Trebuia actionat asupra capacitatii mele de gestionare a acestor emotii pana nu duceau la o stare de toxicitate in intreg organismul. Era timpul sa caut un alt ajutor, asa ca m-am indreptat catre o disciplina care mi-a dat o alta optiune de a privi viata, am continuat exercitiile de yoga incepute in vara. Daca atunci o folosisem mai mult pentru posturi, respiratie si meditatie, acum m-am axat pe combaterea stresului, a anxietatii, a tensiunii arteriale, a ritmului cardiac si mai ales pe a recupera armonia psihofizica.

Mancare sanatoasa

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii
Foto by Caroline Attwood

Cum dupa toate obiceiurile sanatoase adoptate nu se vedea mare schimbare, am hotarat sa apelez la un nutritionist. Ma gandeam ca singura modalitate de a-mi repara deficitul energetic era sa-mi schimba nutritia. Gata cu obiceiurile proaste de peste vara cand fast foodul si sucurile indulcite erau la mare pret,  era timpul sa trec la o dieta sanatoasa, bogata in vitamine, saruri minerale si proteine. Intuiam ca obiceiurile alimentare de peste vara ma adusesera in aceasta criza  si  modalitatea de a stopa deficitul energetic era sa ma hranesc bine. La indicatia nutritionistului am inceput sa mananc mai des, mese mici si gustari la fiecare cateva ore, inlocuind cele trei mese mari. Mancarea era suficienta, dar nu in exces, cat sa-mi reduca poftele si sansele de supraalimentare. Aceasta abordare trebuia sa-mi reduca perceptia asupra oboselii, deoarece creierul avea o cantitate constanta de nutrienti, iar anumite combinatii de alimente garantau un boost energetic complet si corect. Consumam in mare parte alimente cu un indice glicemic scazut, ale caror zaharuri sunt absorbite incet, incercand sa-mi echilibrez farfuria cu toate grupurile de alimente pentru energie. Am descoperit un lucru bun sau mai bine zis foarte bun, gustarile. Contin carbohidrati bogati in proteine si fibre, numai ca de aceasta data nu sunt destinate sa ma sature, ci doar sa faca trecerea lina de la o masa la alta. Evitam alimentele reci si mi-am construit meniuri calde insotite mereu peste zi de bauturi fierbinti, ca sa mentin temperatura corecta a corpului. Binenteles ca am tait de pe lista bauturile energizante, sucurile carbogazoase, cafeaua in exces. Ele doar ma faceau sa zbarnai o ora lasandu-ma apoi epuizata. Mi-am stins setea cu apa, ceai indulcit cu miere si lapte fara grasimi.

Imbracamintea potrivita

Pentru a ma proteja de temperatura exterioara aleg intotdeauna imbracamintea potrivita anotimpului si fiecarei zi in parte. Astfel, toamna, impiedic pierderea caldurii corporale fiind si o metoda simpla de a o pastra. Nu uit sa-mi acopar capul si picioarele ca sa le tin la caldura, aceste doua extremitati fiind zonele prin care corpul nostru pierde cea mai mare parte a caldurii.

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii
Foto by David Cohen

Dupa toate aceste obiceiuri sanatoase adoptate aveam in continuare simptome ingrijoratoare ca  oboseala generala si slabiciune, cateodata insotite chiar de dificultati cognitive, instabilitate emotionala, imi amorteau membrele si aveam o paloare galbuie. Toate acestea sa fie cauzate de-o simpla tranzitie de la vara la toamna? Mi se parea prea mult. Organismului meu ii lipsea ceva, dar acesta nu era soarele verii, ci vitamina B12 din suplimentul B12 ››ANKERMANN‹‹ Vital. Aveam carenta de vitamina B12, lipsa de cobalamina si atunci oricat as fi dormit, mancat sau as fi incercat sa-mi recuperez armonia psihofizica, as fi avut in continuare  probleme serioase in  a face orice efort, oricat de mic. Suplimentul B12 il aveam deja in casa,  sotul meu practica sport. Acesta este un supliment folosit in mod normal de catre atleti pentru a-si forta limitele corpului. Desi de fiecare data cand deschideam dulapiorul de medicamente dadeam cu ochii de el, desi stiam ca vitamina B12  se mai numeste si vitamina energetica,  nu am facut niciodata legatura dintre ea si lipsa mea de energie.

De ce apare aceasta carenta de vitamina B12?

Vitamina B12 se gaseste in mod natural decat in alimentele de origine animala: peste, fructe de mare, carne, oua, produse lactate, iar vegetarienii si veganii sunt primii expusi imbolnvirii. Din fericire ei pot completa carenta de vitamina B12 cu ajutorul suplimentelor B12. De asemenea sunt expusi riscului anomaliilor cerebrale persoanele in varsta, deoarece dieta lor este apropiata de cea a vegetarienilor si in plus stomacul lor isi pierde din capacitatea de a procesa corect alimentele. Unele medicamente pot reduce capacitatea corpului de ingerare a vitaminei B12, iar antiacidele se numara printre ele.

Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii
Foto by Austin Schmid

Douasprezece motive pentru care vitamina B12 este atat de valoroasa

Mi-a fost greu sa cred ca o carenta de vitamina B12 poate avea atatea efecte negative. Ea este solubila in apa, dar spre deosebire de celelalte vitamine nu se excreta prin urina, ci se depoziteaza in ficat, rinichi si alte organe. E posibil ca un astfel de deficit sa treaca neobservat ani de zile si numai un soc puternic energetic sa scoata in evidenta lipsa sa. Poate cauza probleme serioase si numai atunci realizam importanta ei majora pentru sanatate. Citind atent prospectul companiei germane ce il produce, WÖRWAG Pharma, una dintre cele mai renumite de acest gen de pe piata si mai multe articole de specialitate, pot sa-ti indic douasprezece motive pentru care aceasta vitamina B12 este atat de valoroasa:

  1. Asigura functionarea buna a sistemului nervos;
  2. Protejeaza inima si sistemul circulator al homocisteinei;
  3. Creste energia si reduce oboseala;
  4. Favorizeaza digestia, asimilarea fierului, metabolizeaza corect grasimile;
  5. Ajuta la producerea de globule rosii;
  6. Regleaza diviziunea celulara influentnd longevitatea;
  7. Favorizeaza un sistem imunitar sanatos;
  8. Este implicata in producerea hormonilor glandelor suprarenale;
  9. Ajuta sistemul reproducator feminin si sprijina sarcina;
  10. Promoveaza claritatea mentala, concentrarea, memoria;
  11. Favorizeaza seninatatea mentala si buna dispozitie;
  12. Creste energia fizica, emotionala, mentala.
Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii
Foto by Belinda Fewings

Daca consideri ca ai cateva din aceste simptome, ia masuri! Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii. Preventia este mai usora decat vindecarea, dar de cele mai multe ori este ignorata. Tu nu ignora! Suplimentul B12 il gasesti in toate principalele lanturi de farmacii din tara. Toamna aceasta poate fi cel mai frumos anotimp al anului. Totul depinde doar de tine!

13 comentarii la “Poti avea carenta de vitamina B12, iar tu sa nu stii

  1. In ultimul timp nu prea m-am simtit in elementul meu si cred ca asta s-a datorat lipsei viteminelor. Am sa iau si eu un comple de vitamine poate ma pun pe picioare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *