Bulgur, o sursa de fibre, proteine si vitamine

Bulgur, o sursa de fibre, proteine si vitamine

Obosita de orez? Plictisita cu cuscus? Ai nevoie de o garnitura langa un gratar de peste sau doar sa insoteasca legumele sotate?
Incearca bulgur, incearca unele din cele mai delicioase boabe. Nu sunt la fel de la moda ca si quinoa, dar merita un loc in cosul tau de alimente.

 Bulgur, o sursa de fibre, proteine si vitamine  Pare o denumire exotica, dar de fapt bulgurul este grau pregatit special pentru a reduce timpul de gatire, boabele sunt prefierte, uscate si macinate. Bulgurul este o sursa ieftina de proteine, cu un continut scazut de grasimi, un plus nutritiv pentru o masa scazuta in calorii si pe deasupra usor de gatit si cu un gust foarte bun.
  Cele mai multe retete le-am gasit provenind din Orientul Mijlociu, preponderent in bucataria libaneza, dar  timp de multe secole a fost ingredientul comun in mancarurile din Marea Mediterana, Asia Centrala si Orientul Mijlociu. Acum bulgurul se gaseste acum la orice hypermarket aratand ca bucataria s-a extins dincolo de vreo etnie speciala sau clasa de retete. Il avantajeaza gustul fin de aluna, faptul ca are mai multi nutrienti decat orezul si cuscusul, un indice glicemic mai bun decat ambele si de doua ori mai multe fibre decat orezul brun.
 Pierderile prin procesare sunt minime, devenind o baza ideala pentru orice masa, permitand inlocuirea carnii si ajutand la mentinerea unui tract digestiv sanatos. Are capacitate mare de a induce satietate, fiind bun pentru cei care tin diete de slabire.
   Cred ca era mai raspandit pe mesele romanilor acum 150 de ani decat acum, pentru ca l-am gasit pomenit in vodevilul “Scara Matei” de Flechtenmacher, pe libretul lui Vasile Alecsandri.
Mă rog, sorioară, să-i poroncești să-mi facă un borș cu perișoare și alivence… că mi-i poftă…Și puțintel bulgur, verișoară, cu învîrtită la sfîrșit… dar să fie cam mare
 Nu inteleg ce anume vrea sa insemne “bulgur cu invartita la sfarsit”, dar poate ma lamuriti voi. Pana atunci eu am impresia ca Alecsandri vorbeste de un fel de pilaf.
  Deoarece este deja gatit partial, necesita putin timp pentru preparare, dar acesta difera in functie de dimensiune (eu am gasit trei),  cu cat sunt boabele mai mari cu atat mai mult vor trebui gatite. Am vazut ca multe retete recomanda sa se lase la inmuiat in apa fierbinte cel putin o ora, este vorba de bulgurul cu cea mai mare granulatie. La granulatia mica un clocot rapid este suficient pentru a-l inmuia. Nu trebuie confundat cu arpacasul, bulgurul este grau prefiert.
    In general poti combina 1 1/2 cana bulgur mediu ( exista trei marimi si in functie de acestea exista si moduri diferite de preparare) si 3 cani de supa. Se aduce la temperatura de fierbere, apoi se pune capacul si se micsoreaza focul. Dupa 10-15 minute ar trebui sa fie fiert si sa se fi obtinut 5 cani de bulgur. Se poate pastra in frigider pana la o saptamana.
   Ca si nutritie o ceasca de bulgur gatit are 150 de calorii, 8 grame de fibre si 6 grame de proteine.
  In unele retete -tabbouleh, bulgurul este inmuiat in lichid fara sa necesite sa fie gatit. Daca preparati o salata rece, turnati supa fierbinte peste bulgur in raport de trei la unu si lasati-l cam 30-40 minute inainte de a-l utiliza.
  Poti adauga bulgur in supa, tocana, chili, ca si cum ai folosi orez brun sau ovaz ( se poate folosi in loc de orez in marea majoritate a retetelor).
  Fa o salata dulce cu morcovi, stafide, ananas si vinegreta sau orice combinatie iti place.
Pentru ca astazi este miercuri si promovez proiectul “Miercurea fara carne” am pregatit o reteta usoara: Pilaf de bulgur. Daniel v-a pregatit astazi altceva.

Citeste:  Salata de fructe, un desert sanatos!

5 comentarii


Lasă un răspuns