CulinarMiercurea fara carne

Paine cu seminte de chia. Sanovita modus vivendi

Paine cu seminte de chia

De ce este important sa mancam seminte? In general, acestea prin continutul lor de fibre contribuie la sanatatea intestinala si prevenirea bolilor cronice, fiind o hrana sanatoasa care ofera energie, vitamine si minerale. In afara de adaugarea la domeniul culinar de textura, culoare, aroma,  ele ofera multe substante nutritive pentru organism. Este important sa tinem seama de ele, sa le cunoastem proprietatile nutritionale, efectul asupra sanatatii si sa le includem in dieta zilnica. Datorita faptului ca semintele au devenit populare,  consumul lor fiind in crestere, iar pentru ca promoveaza viata sanatoasa, Sanovita produce, ambaleaza si distribuie pe cele mai importante dintre ele,  care ne pot acoperi cerintele nutritionale zilnice.  Sanovita ofera un portofoliu larg de produse, pe langa seminte superfoods precum chia, quinoa, in, dovleac, aici gasesti ulei Sanovita sau retete pe baza ingredientelor vandute in magazinul online.  Pentru mai multe informatii acceseaza site-ul lor si vei afla mult mai multe date.Paine cu seminte de chia. Sanovita modus vivendi

In fond aceste seminte creeaza in pamant o viata noua si produc legumele atat de indragite, asa ca nu-i de mirare ca incorporandu-le in dieta obtinem nutrienti pe care altfel organismul nostru nu-i poate genera de unul singur.  Acesti nutrienti sunt responsabili pentru starea de functionare optima al organismului.

Astazi, „Miercurea fara carne”, m-am hotarat sa fac cu ajutorul semintele de chia paine. Nu am luat reteta de nicaieri, pur si simplu am zis sa incerc sa adaug acest super-aliment in compozitia painii pentru a-i imbunatati calitatile nutritive. Dintre  toate semintele, cele de chia au cea mai mare proportie de proteine, mai mult calciu decat laptele (de 5 ori!!!), mai mult potasiu decat bananele (de 2 ori!!!), mai mult fier decat spanacul (de 3 ori!!!), mai multi antioxidanti decat afinele (de 3 ori!!), mai multe fibre decat ovazul (de 3 ori!!)  Cum era sa ratez sa fac o paine care sa cuprinda micronutrienti cat o masa intreaga?

Paine cu seminte de chia. Sanovita modus vivendi

Semintele de chia le pastrez intr-un borcan de sticla, inchis etans si plasat pe un raft al dulapului, intr-un loc unde nu patrunde lumina in mod direct. Astfel previn alterarea lor inainte de termen. Inainte de a le manca le imbib in lichid deoarece mancandu-le in mod direct nu se vor mai absorbi nutrientii, iar semintele se vor afla doar in tranzit  prin intestin. Pana acum nu am facut din aceste seminte decat budinca de chia, dar ramanandu-mi un bol intreg neconsumat, am hotarat sa-i incorporez continutul in paine. Au fost ceva emotii la operatia de rupere a legaturilor dintre seminte si incorporarea lor in aluat, dar prin framantare semintele de chia s-au distribuit in mod uniform si chiar au dat un aspect placut painii. De fapt toata lumea m-a intrebat daca am facut painea cu mac. Poate data viitoare o sa incerc si asa ceva.

Ingrediente paine cu seminte de chia

1 kg faina de grau;
50 gr drojdie;
50 gr seminte de chia;
o cana cu lapte (250 ml);
o lingurita sare;
o lingurita zahar;
ulei;
doua cani de apa calda.

Mod de preparare:

Dupa cum am mai spus semintele de chia au nevoie de ceva timp pentru a se inmuia si a fi apte pentru digerare.
Se pun semintele de chia intr-un bol cu apa, se amesteca usor si se astepta ca acestea sa se hidrateze si sa se transforme in gel. In cazul meu lasasem semintele peste noapte in lichid pentru a manca budinca dimineata, dar am observat ca gelifierea se realizeaza si dupa o ora, dar ar fi bine ca in cazul in care nu s-a transformat intr-un bloc mucilaginos sa mai fie lasat ceva timp pana se hidrateaza complet.Paine cu seminte de chia. Sanovita modus vivendi
Se adauga drojdia in apa calda cu putin zahar, sare. Se lasa timp de cinci-zece minute pentru a-si porni dospirea.
Se adauga intr-o ploaie faina proaspat cernuta pentru a iesi produsul afanat.  Se recomanda cernerea fainii de doua ori pentru a cuprinde cat mai mult aer. Acum este momentul pentru a se adauga semintele, incercand pe cat posibil sa se sparga amestecul in bucati mici. Daca nu se reuseste foarte bine, prin framantarea painii sigur se vor desprinde una de alta semintele de chia. Se amesteca bine totul in recipient  obtinandu-se o pasta omogena pe care o stropim cu ulei pentru a fi mai usor de manevrat. Se rupe aluatul si se formeaza paini la dimensiunea dorita pe care le asezam in forme cu foi de copt. Se lasa intr-un loc cald, acoperite, pentru a-si dubla volumul. Odata crescute se pun in cuptorul preincalzit si se lasa in jur de 30 de minute in functie de marimea painii si de temperatura dezvoltata de catre cuptor. Cand sunt gata se lasa sa se raceasca cat sa nu se incrudeze la taiere si apoi se consuma.Paine cu seminte de chia. Sanovita modus vivendi

Sanovita modus vivendi

Le recomand nu pentru ca sunt la moda sau pentru ca suna exotic denumirea lor, ci pentru ca asa mici cum sunt inglobeaza o cantitate mare de vitamine si minerale. Chia este un cuvant de origine maya si inseamna putere. Au puterea de a te ajuta sa pierzi in greutate, de a-ti controla apetitul, de a te face sa te simti mai bine, de a te mentine hidratat, de a te proteja de efectele daunatoare ale mediului, de a te energiza, de a creste masa musculara, de a slabi durerea articulara, de a ajuta la eliminarea lichidelor, toxinelor, de a regla flora intestinala, de a impiedica oxidarea celulara si multe altele. Nu-i asa ca sunt impresionante aceste seminte mici? Nu-i asa ca acum o sa incerci sa le incluzi in dieta? Am un amendament, sa nu crezi ca cu o simpla ingerare a acestora o sa devii peste noapte mai sanatos, nu, pentru aceasta este necesar sa ai o dieta echilibrata, sa faci sport, intr-un cuvant sa duci o viata sanatoasa.

” Quod erat demonstrandum”

Folosesti seminte de chia? Ce anume pregatesti cu ajutorul lor?

PS. Vazui la Daniel ca sub toata zapada de afara se mai gasesc si verdeturi cat sa faci o ciorba, dar mai interesant mi se paru ca gasi flori de dovlecel ,cat sa faca de- o farfurie cu ele pane.

P.S.

Daca esti in cautare de altceva bun, intra pe Miercurea fara carne si acolo vei gasi mai multe retete.

26 de comentarii la “Paine cu seminte de chia. Sanovita modus vivendi

  1. Nu stiam ca semintele din chia au atat de multi mironutrienti. Am mancat pana acum doar budinca din chiar pe stomacul gol dar chiar as face cateva painici cu seminte, mai ales ca eu consum foarte putin paine si cred ca varianta optima ar fi niste bulci cu seminte.

  2. Eu nu am facut niciodata paine in casa, pentru ca nu ma pricep la framantat. M-am gandit multa vreme daca sa cumpar sau nu o masina de facut paine. Painea facuta in casa e totusi, foarte sanatoasa si gustoasa

  3. Mai, mai! Ce bine iti arata painea. Oricum nu te uit eu, chiar aveai la un moment dat si un chec care arata de milioane. Sincer, as incerca painea facuta de tine, dar fara seminte de chia ca le scot mai greu dintre pauzele dintilor. :)))) Dar in rest, esti o gospodina buna fata mea. :* Bravo tie!

  4. In general nu mananc seminte de nici un fel – am eu un fix ca semintele contin energia intregii plante mature si de aici, cei predispusi, pot face cancer, pt ca energiile alea le dezvolta in organism un corp fizic care nu e planta, dar e tumoarea – ma rog, ia-o ca pe o ciudatenie, precis am citit chestia asta undeva si mi s-a agatat de memorie… insa painea de casa mi se pare de mii de ori mai buna decat aceea de la bacanie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *