La un pahar cu Dionysos

La un pahar cu Dionysos

    Aceasta este povestea rezumat a unui dialog intre mine si zeul vinului Dionysos sau mai degraba o noua experienta personala cu si despre vin, experienta care vrea sa te faca sa privesti altfel vinul romanesc si pe cei care-l produc. Daca ai prejudecati in privinta vinului autohton, aceasta conversatie le va schimba.
   Povestea a inceput asta-vara, in insula Thassos, loc unde l-am intalnit pe Silen, companionul si tutorele intelept al lui Dionysos, la o degustare de vinuri locale. Desi asociatia noastra facea la acel moment degustari de peste un an de zile, credeam ca nu sunt foarte priceputa la asa ceva, dar s-a intamplat ceva neasteptat, ceva ce m-a facut sa apreciez vinurile romanesti si un pic mai mult perceptia mea vis-a-vis de degustari, de ceea ce am putut sa invat de la ele. 
   Cu stupoare am constatat ca niciunul din vinurile prezentate la acea degustare nu putea concura in termeni de valoare cu cel de acasa, fapt ce m-a facut mandra ca sunt romanca si m-a transformat ad-hoc intr-un ambasador al vinului romanesc. Vinul din Thassos este considerat unul din cele mai bune vinuri din Grecia, se spune ca zeii din Olimp beau numai vinurile produse aici. La finalul degustarii Silen a fost impresionat de caldura cu care am recomandat vinul romanesc si si-a exprimat dorinta de a participa impreuna cu Dionysos la o degustare, in Romania.
   De atunci m-am tot gandit unde anume sa-i invit si am ales Crama Beciul Domnesc, monument din patrimoniul UNESCO, vinoteca profesionala a Vincon, cea care a transformat mostenirea trecutului intr-o valoare pentru viitor.
 
  Nu-i o intamplare ca am facut aceasta in apropierea sarbatorilor, am vrut sa arat cinicilor ca traim intr-o lume inca plina de ritual de calitate, ca apreciem hrana spirituala a traditiilor, ca nu am pierdut contactul cu seva din vechime. Desi sarbatorile de iarna pot contine capcane ale materialismului, noi, romanii, pretuim adevaratul spirit ce le inconjoara, suntem atasati de idealurile pe care le intruchipeaza. Am spus generic sarbatori de iarna deoarece invitatii mei sunt precrestini si nu au cunoscut Craciunul, dar sarbatoreau in aceasta perioada Saturnaliile. Saturn era zeul roman al agriculturii si recoltei, iar sarbatoarea utiliza vita de vie ca un simbol legat de fertilitate si prosperitate. Acest simbol l-am preluat si noi, asa se poate explica de ce facem cadou la aniversari vin, plus ca gustul licoarei bahice este fascinant.
  Obiceiul de a face cadouri in aceasta perioada isi are originea in Saturnalii, atunci li se ofereau copiilor papusi de ceara. De fapt acestea aveau o istorie cam macabra, deoarece semnificau sacrificiile umane aduse zeului in trecut, ca plata a unor recolte bune. Traditia crestina a cadoului de Craciun a inceput cu cei trei magi care au venit sa aduca pruncului Isus daruri de tamaie, aur, smirna.      Banuiesc ca si in familia ta exista traditia de a face cadouri de sarbatori, iar daca te afli vreodata in impas nestiind ce anume sa alegi, iti recomand sa daruiesti vinuri romanesti cu traditie. Eu anul acesta am ales sa acompaniez fiecare cadou cu cate o sticla de vin din gamele Comoara Pivnitei sau Oenoteca  de la Vincon, Vrancea. Vincon este cel mai mare producator de vin si vinars din Romania, are peste 1500 de hectare cultivate cu soiuri de vita de vie romaneasca si internationala. Stefan cel Mare a lasat mostenire urmasilor nu numai glorie, ci si maretia vinurilor de atunci, ce stau si astazi ca dovada in Crama Beciul Domnesc, care a fost construita in sec XIV.

La un pahar cu Dionysos
   Datorita lui Dionysos vinul este un simbol al prieteniei si al iubirii, vinul a fost inventat de el pentru a face oamenii fericiti si a le aduce pacea. Fiu al lui Zeus si al muritoarei Semele, el a avut de infruntat gelozia Herei si pentru a fi salvat Zeus l-a cusut in propria coapsa. Mai apoi a fost incredintat de catre Hermes unor nimfe si pentru a se juca i s-au dat cativa ciorchini de struguri. Dionysos nu a abandonat nicicand acest fruct cu ajutorul caruia a adus oamenii impreuna si a sperat mereu ca prin el isi va reuni parintii.

  Pentru ca invitatii mei sa guste esenta spiritului romanesc am cautat o impresie unica, eleganta, traditie, prestigiu, toate capturate intr-un pahar de vin, asa ca am ales vinurile din gama Comoara Pivnitei :
– Sauvignon Blanc;
Vinuri din gama Comoara Pivnitei– Tamaioasă Romaneasca;
– Feteasca Alba;
– Pinot Noir;
– Cabernet Sauvignon;
– Merlot.

  Din start am vazut ca tehnica degustarilor actuale nu ii spune lui Dionysos nimic, scoaterea dopului, verificarea, aerarea ii erau straine, dar nu m-am mirat deoarece in antichitate amforele erau sigilate cu rasina de pin, dopurile de pluta au aparut  prin sec 3 I H. 
 La examinarea vizuala a complimentat toate vinurile, a apreciat culoarea, dar si certificatul lor de sanatate -limpiditatea cristalina, meniscul. Mi-am dat usor seama ca nu era obisnuit cu galbenul de aur lichid al vinurilor albe maturate in baricuri de stejar timp de 2-4 ani, apoi invechite in sticla timp de minim 4 ani ca la Sauvignon Blanc, 5 ani ca la Feteasca Alba sau 10 ani ca la Tamaioasa Romaneasca, dar nici cu nuantele intense de rosu, de la rubiniu pana spre caramiziu a vinurilor rosii maturate timp de 3-4 ani in baricuri de stejar si apoi invechite timp de 4 ani in sticla ca la Pinot Noir, Cabernet Sauvignon sau Merlot. 
  Stiu ca era obisnuit sa bea din kratere (vase utilizate pentru diluarea vinului cu apa) din metal sau ceramica minutios impodobite, dar acestea nu ofereau posibilitatea aprecierii vizuale a limpiditatii vinului, asa ca mi-am explicat incantarea de care a dat dovada atunci cand a descoperit posibilitatile de analiza a vinului in paharele cristaline. S-a tot jucat cu paharele pline, le-a indreptat catre sursa de lumina, le-a privit din lateral, de sus in jos sau pe un fond alb, insotind totul cu fel de fel de exclamatii apreciative.
  Am banuit ca era obisnuit cu vinuri de o calitate indoielnica, evaluate mai mult pentru puterea lor decat pentru gustul placut, mai ales ca aceasta putere era inzestrata cu o semnificatie religioasa si l-am intrebat aceasta, cand la examinarea olfactiva l-am vazut coplesit de buchetele vinurilor. Mi-a marturisit ca este obisnuit cu vinuri proaspete, dar de care nu se poate bucura decat  o scurta durata de timp. Vinurile antice erau puternic infuzate cu rasini pentru a ajuta la conservarea lor, iar aceasta influenta caracteristicile lui.
  Am si eu o aproximativa intelegere a acestui vin antic, deoarece am gustat vinul grecesc retsina si nu m-a fascinat nimic la el, dar recunosc ingeniozitatea de care au dat dovada anticii pentru a sigila vinul, astfel incat sa nu se oxideze rapid. Despre celelalte adaosuri cum ar fi apa de mare, miere, condimente, care pentru mine suna atroce, pot doar ghici ca au dorit sa acopere gustul acru al vinului. Mai usor pot sa ma raportez la painea prajita care se inmuia in vin, deoarece stiu ca aceasta reduce aciditatea vinurilor facandu-le mult mai placute la gust. Vinul antic se consuma diluat cu apa, nu exista decat o cunoastere empirica a procesului de a converti strugurii in vin, nu existau suficiente cunostiinte de biologie, chimie, fizica, drojdiile salbatice faceau retetele de nerepetat si nesigure, iar vinul nu castiga in gust fiind imbuteliat in amfore, ci mai degraba suferea o alteratie a sa. Concluzia ar fi ca vinul antic de departe era mult mai putin calitativ decat cel de astazi, fapt care mi l-a confirmat si Dionysos.

Crama Beciul Domnesc
   Gustand din vinurile gamei  Comoara Pivnitei a avut o revelatie. In incercarea sa de a invinge si domina timpul si-a dat seama ca acesta trecuse pe langa el fara a cunoaste decat superficial calitatile unui vin, nu stia de accentele gustative ale fructelor de padure din Cabernet Sauvignon-ului, de aromele dominante de zmeura supracoapta a Merlot-ului, de notele dulci-condimentate de vanilie ale Pinot Noir-ului, de notele delicate florale ale Feteascai Albe, de notele dulci de fagure ale Tamaioasei Romanesti sau de nota salbatica a fanului din Sauvignon Blanc.
  Asa a descoperit Dionysos ca timpul se lasa imblanzit gustand franturi din pasiunea pe care oamenii din Vrancea au tradus-o in vin premium cu suflet. Vinurile rosii ca sangele sau galbene ca aurul tasnesc din pamantul romanesc simbolizand viata si putere. De multe ori sangele si vinul sunt simboluri interschimbabile, iar sangele reprezinta insasi viata. Atunci cand este utilizat cu referire la Hristos, reprezinta ispasirea pentru intreaga omenire.

  Fiecare vin i-a lasat o impresie adanca. Desi am insistat cerandu-i sa numeasca vinul care i-a impresionat cel mai puternic papilele, nu s-a putut hotari la vreunul.  Cabernet Sauvignon-ul l-a asemuit unei divinitati de subtilitate in ciuda corpolentei sale date de taninurile puternice si de aciditate, Sauvignon Blanc-ul unui satir cu spirit salbatic, neimblanzit, dar cu o caracteristica mare de luminozitate, Merlotul unui gigant puternic, echilibrat, dar catifelat datorita taninilor rotunzi si post-gustului lung, Feteasca Alba unei gratii delicate, fine, deosebite si dulce,  Tamaioasa Romaneasca unei muze datorita personalitatii sale puternice cu parfum de miere, Pinot Noir-ul unui centaur care desi nu este la fel de bogat sau mare ca rudele sale nobile, face toata lumea fericita datorita aciditatii sale ridicate si a taninurilor scazute.
   Mi-a spus ca daca zeii din Olimp ar fi cunoscut vinurile romanesti, sigur  acestea le-ar fi incununat ospetele. Ele au toate semnele distinctive ale divinitatii, fiind demne de a fi bautura zeilor.
  Spre final a devenit poet, a supus aspectul si gustul vinurilor unor metafore simple, dar lirice si mi-a marturisit ca o noua culoare si-a cerut dreptul de lider al simturilor sale, cea a fericirii.  I-a facut placere degustarea, i-a stimulat trairile si l-a buimacit pentru ca pentru prima oara nu a inteles ce i se intampla si cum starea sa a fost asociata acestei culori intr-un mod involuntar.

Vinul de la Vincon

  Vinul ne puncteaza viata din legan pana in mormant.
De ce?
Care este continutul mesajului sau?
De ce este un element esential in ritualurile diverselor culturi si de ce a trecut proba timpului?
  Pe langa ca am vrut o confirmare a calitatii vinului romanesc produs de Vincon, Vrancea, din partea lui Dionysos, am asteptat si niste raspunsuri  la aceste intrebari.
   Raspunsul sau a venit din afinitatea naturala dintre vin si ritual, el este un element integral a ritualurilor de trecere, realizeaza functiile simbolice, psihologice si sociale ale acestora.
 Vinul a fost folosit ca un simbol pentru sangele divin in multe culturi precrestine, adeptii lui Dionysos l-au consumat in comuniune, iar crestinii l-au inclus in Euharistie. Euharistia inseamna multumire, Euharistia sau Sfanta Impartasanie ori Sfanta Cuminecatura este cea mai importanta si mai mare Taina a Bisericii si a lui Cristos.
   La un pahar, este in esenta un act social, o posibilitate de a intra in comuniune spirituala cu puterea naturii, accesarea unui nivel de deschidere pana la a comunica cu sinele inconstient, obtinand idei importante si deci imbogatirea vietii nostre. Nu vorbesc de exaltarea dionisiaca ce il cuprinde pe om in timpul betiei, nu despre redarea sugestiei unui afect echivalent cu un impuls oscilant si haotic, extravertit, senzual, tumultos, o izbucnire voluptoasa a formelor spirituale individuale, ci de modul in care el satisface unele nevoi umane profunde, universale prin rolul sau ritualic.
  Da, ca specie suntem dependenti de ritual, orice eveniment din viata noastra este marcat cu un fel de ceremonie sau celebrare si implica vinul. El ne puncteaza viata din legan pana in mormant, construieste o relatie sociala intre consumatori, dicteaza tipul de interactiune corespunzator cu ocazia, da o constientizare a chimiei culturale oricarei festivitati, construieste chiar si temporar o realitate alternativa.
  A fost un dialog interesant, instructiv si mai ales distractiv. Poate ai avut si tu o experienta similara, iar daca nu, consider-o pe aceasta un memento pentru a explora lumea vinului romanesc. Fie ca iti incepi astazi o colectie de vinuri, fie ca vrei sa le faci cadou, Vincon este partenerul ideal.
Apeleaza la expertii sai!
                                                                  Craciun fericit!
                                                              Καλά Χριστούγεννα!!

Sarbatori fericite!

20 de comentarii

  1. atunci cand fac cadouri, mai aleg si vinuri imbuteliate. dar pentru consum propriu, nu accept decat vin natural, de tara

    1. Cred ca ar trebui sa fac un articol pe aceasta tema, eu nu sunt de acceasi parere si asta pentru ca am vizitat mai multe crame. Niciodata in nicio gospodarie nu se pot mentine sub control o igiena corecta. Daca vei merge intr-o intreprindere viticola vei vedea ca mereu este podeaua uda, in scopul de a impiedica orice bacterie din praf sa se ridice si sa contamineze procesul de producere al vinului. De fapt vinul se produce in conditii aseptice pentru a nu-si pierde buchetul sau aromele delicate. Incinta in care are loc transformarea strugurilor se poate asemana nu cu un spital, ci cu o sala de operatie. Lemnul este un material care nu se va demoda in vinificatie, dar daca intr-o crama baricurile sunt folosite de maxim 4 ori, intr-o gospodarie mi-e teama ca acestea se lasa ca mostenire urmasilor.

    1. Stii bine ce greu e sa gasesti cadoul perfect pentru un barbat, a trecut vremea cand faceam cadou sosete si cravate pe banda rulanta, un vin premium este cadoul perfect.

    1. România este unul dintre cei mai mari producători de vinuri premium din lume.

  2. foarte frumos articol! imi place cate un pahar de vin cand si cand, rosu si dulce!

  3. Articolul tau mi-a adus aminte de vizita pe care am facut-o acum cativa ani unor podgorii si crame din Franta, provincia Tours.

  4. Am un suport special in bucatarie pentru sticlele de vin. Nu prea bem vin, poate o sa il folosesc la gatit.

Lasă un răspuns