CulinarMiercurea fara carne

Orezul brun

    Orezul este un aliment de baza in toata lumea si arheologii au descoperit seminte de orez in China datand de aproximativ 9000 de ani. Orezul este cultivat de milenii bune in toata Asia. Negustorii arabi au introdus orezul in Grecia antica, maurii l-au adus in Spania prin secolul 8 si spaniolii l-au dus cu ei in America de Sud in secolul 17. Asa s-a raspandit pe tot globul iar astazi 90% din productia mondiala este realizata de Asia, unde in continuare orezul este alimentul de baza.
       Exista mai multe tipuri de orez:
orez brun sau integral care are o aroma de nuca si o textura usor mai tare;
– orez prefiert cu bobul lung care este translucid de o culoare usor bruna;
orez Basmati care este maturat 1-2 ani inainte de a fi polisat ( a se indeparta invelisul). Se potriveste felurilor de mancare in care boabele de orez trebuie sa ramana separate dupa preparare;
– orez Jasmine – orez alb cu bob lung care in urma fierberii devine pufos si aromat;
– orez pentru Risotto (Arborio sau Canarolo) cu bob rotund si consistenta cremoasa;
– orez negru sau rosu, folosite pentru salate si care contin pigmenti naturali;
– orez salbatic cu boabe alungite brun inchise spre negru, cultivat in America de Nord.
Aceste tipuri de orez difera nu numai prin forma sau textura, ci difera

si din punct de vedere al beneficiilor pentru sanatate, nefiind toate egale.

   Orezul alb este un orez brun rafinat, adica contine si invelisul, astfel boabele au o valoare nutritiva mai mare, este mai bogat in proteine, tiamina, calciu, magneziu, fibre si potasiu. Dupa procesare orezul alb pierde cam 45 la suta din elementele initiale, deci orezul brun este considerat cereala integrala. Prin aceasta transformare cantitati mari de vitamine B – inclusiv 90 la suta din B6 – jumătate din mangan și fosfor, mai mult de jumătate de fier, toate fibrele dietetice si acizii grasi esentiali se pierd. Orez alb poate fi îmbogățit cu elemente nutritive, dar acest proces nu produce un aliment la fel de sanatos ca si originalul.  O arata mai bine, o parea mai delicios orezul alb, dar asta nu inseamna ca el este alternativa sanatoasa.
Produse rafinate ca faina alba, zahar alb, sarea alba provoaca probleme reale de sanatate pentru multi oameni. De multe ori produsul rafinat este inferior celui din care provine, care este mult mai sanatos.
Pentru cei care incearca sa piarda in greutate sau de cei care suferă de diabet zaharat, orezul brun este ideal si recomandat in dieta zilnica. El ajuta la stabilizarea nivelului de zahar din sange, iar studiile arata ca o jumatate de cana de orez brun zilnic reduce riscul de diabet in curs de dezvoltare cu 60%.

Conținutul de fibre face digestia mult mai usoara si te ajuta sa te simti satul pentru o lunga perioada de timp, oferindu-ti un sentiment de satietate. In plus este bogat in antioxidanti si bogat in uleiuri naturale, iar grasimile sanatoase ajuta la normalizarea nivelului de colesterol. Este indicat pentru hrana copiilor pentru a ajuta la mentinerea unor cicluri rapide de crestere la sugari si copii mici care necesita diete bogate in substante nutritive.

  Orezul brun, la fel ca toate cerealele, trebuie clatit bine sub jet de apa pentru a elimina murdaria sau alte resturi. Pentru a-l gati se adauga o parte orez la doua parti de apa sau supa clocotita. Dupa ce lichidul a dat in fiert, reduceti focul, puneti capacul si  fierbeti timp de aproximativ 45 de minute.
   Incepe de azi sa mananci orez brun si in scurt timp il vei indragi.
Eu astazi am pregatit orez brun cu legume gratinate si ai reteta aici.

14 comentarii la “Orezul brun

  1. My God, nici nu stiam ca exista atatea tipuri de orez!! :))
    Chiar mi-a fost de folos postarea, am mai aflat si eu lucruri noi despre orez. Nu sunt la curent pt ca nu prea obisnuiesc sa consum…

  2. Stiu ca am folosit candva orez brun dar nu ma intreba ce fel. Din cate imi amintesc, nu am fost prea incantata de el si am revenit la orezul alb.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *