Europa Season – saptamana a treia – Cipru

Europa Season – saptamana a treia – Cipru

Europa Season - saptamana a treia - Cipru

   Din data de 23 octombrie 2015 si pana pe 20 mai 2016, Filarmonica 
“Oltenia” din Craiova, are placerea sa ne invite la 
un sezon artistic unic, un proiect amplu ” EUROPA SEASON”. Acest proiet include concerte, expozitii de arta, prezentari de carte, intalniri de afaceri si alte activitati culturale.  

Pe scena Filarmonicii “Oltenia” vor fi 28 de concerte dedicate statelor membre ale Uniunii Europene,  cu solisti si dirijori ce -si vor reprezenta tarile de origine. Noi, echipa ASBO Asociatia Bloggerilor Olteni vom fi prezenti in fiecare saptamana la cat mai multe manifestari legate de acest proiect si va vom relata impresii, emotii culese pe parcursul concertelor.

     Vineri, 06 noiembrie 2015, in a treia saptamana, a fost randul Ciprului. Au fost  invitati sa performeze alaturi de Orchestra Filarmonicii  “Oltenia”, dirijorul: Yiannis Hadjloizou si solistul la vioara Andreas Zinonos.
Program:
Franz Schubert: Uvertura “Rosamunde”, D. 644
Yiannis Hadjiloizou: „Le Valse de l’Amour” (“Valsul iubirii”) (primă audiţie)
„Servikos”, dans tradițional cipriot (primă audiţie)
Andreas Moustoukis: “Oktana” (primă audiţie)
Maurice Ravel: “Tzigane”, rapsodie pentru vioară şi orchestră
Michalis Hadjiloizou: Balet din opera “Epitafios” (primă audiţie)
Ludwig van Beethoven: Simfonia a VIII-a în Fa major, op. 9
ASPECTE DIN CONCERT   Despre  Uvertura “Rosamunde” de Franz Schubert si Simfonia a VIII-a în Fa major, op. 9 de Ludwig van Beethoven, nu vreau sa va mai spun nimic, ele se afla de mult timp in repertoriul Filarmonicii si cu siguranta v-au incantat de mai multe ori, dar sub baghete diferite. Un suflu nou l-a adus prima auditie “Oktana” de Andreas Moustoukis. Am simtit-o foarte aproape de sufletul meu, mai ales in conditiile evenimentului tragic din Colectiv. Piesa la inceput sugera dangate de clopote bisericesti si o atmosfera pioasa, ca in partea a doua sa treaca la sunete mai stridente ce-mi sunau a revolta, chemare spre libertate.  Poate m-au influentat cele vazute la televizor sau trecerea prin piata “Mihai Viteazul” , unde erau stranse mai multe persoane ce aprindeau lumanari pentru cei decedati in tragicul eveniment de la Colectiv.
Andreas Embiricos ( Ο Ανδρέας Εμπειρίκος) – Untitled, c. 1938-1940,
(print, Printed 2011, courtesy Faggionato Fine Arts, London)
  Ajunsa acasa am cautat semnificatia data de catre compozitor acestei piese si am gasit ca este scrisa pe baza unui poem suprarealist Oktana de Andreas Embiricos. Spre mirarea mea, Andreas Embiricos, poet grec, romancier, fotograf și psihanalist, s-a nascut in Romania, la Braila, in 1901, dintr-un tata grec si o mama rusoaica, care in 1902 s-au mutat la Atena.  Intre anii 1925 si 1931, atunci când a fost in floare suprarealismul in Franta, Embiricos a trait la Paris fiind prieten cu Andre Breton, cu poeti si pictori suprarealisti. Dupa ce a terminat studiile in psihanaliza cu Rene Laforgue, s-a intors in Grecia unde a publicat mai multe poeme supraealiste. Scrierile sale au avut ca principala preocupare eliberarea politica, sociala si in special sexuala, astfel incat el a aparut ca vizionar al unui sistem mondial politic. Orasul sau, Oktana (banuiesc ca este cel din Cipru) este descris ca fiind “capitala Lumii Noi, în inima viitorului omenirii”, un oras plin de poezie, dragoste, placere, justitie si libertate. 
   In program au mai fost cateva prime auditii ale unor prelucrari dupa dansuri populare cipriote. Va puteti imagina aceste prelucrari  uitandu-va la picturile lui Yiannis Pelekanos “Sursa mea de inspirație este paleta bogata  a tradiției cipriote și folclorul “. 
Yiannis Pelekanos
   La inceputul anilor 1920 Ravel a aratat un interes deosebit pentru vioara si a decis sa scrie o piesa cu tenta maghiara pentru tinerii violonisti, care sa incorporeze multe provocari tehnice. Initial lucrarea “Tzigane” a fost scrisa pentru pian, ca apoi sa fie realizata o versiune cu acompaniament orchestral.
  Tanarul violonist Andreas Zinonos i-a insuflat lucrarii aerul cald de care avea nevoie. Mi-a placut in special solo-ul extins din deschidere si spre final trecerea din linia muzicala accelerata in cea decelerata, iar si iar, atingandu-se un impuls de neoprit, precum  si jocul pe coarde, un fel de pizzicato marcat. Pentru mine a fost o premiera aceasta bucata, nu am mai ascultat-o in interpretarea Orchestrei Filarmonicii si m-a incantat atat din punct de vedere componistic cat si interpretativ.
  Astept cu nerabdare urmatoarea saptamana in care sunt invitati artisti din Polonia. In afara concertului de vineri, 13 noiembrie, voi participa si la alte activitati organizate in cinstea acestei tari. Daca doriti sa participati la orice activitate din aceasta saptamana sau din cele ce urmeaza, programul il gasiti pe europaseason.eu.

2 comentarii

Lasă un răspuns