Interviu cu Cristian China Birta, autorul cartii „Ce ne facem, dom’le, cu influencerii astia?”

Interviu cu Cristian China Birta, autorul cartii Ce ne facem, dom'le, cu influencerii astia

Gasirea persoanei potrivite pentru a fi fata vizibila a unei marci poate fi o sarcina lunga si dificila. In acest context apare cartea lui Cristian China Birta – ”Ce ne facem dom’le, cu influencerii ăștia?”,. Despre carte nu pot sa spun decat ca se gaseste deocamdata exclusiv la precomanda pe carturesti.ro, dar banuiesc ca urmatorul interviu cu Cristian China Birta despre cuprinsul ei, iti va trezi curiozitatea, cat sa-ti spui ca nu poti trai fara ea. Cartea se adreseaza celor din mediul business, marketing, comunicare si celor curiosi de a afla  raspunsul la intrebarea din titlu. Curiosii nu numai ca-si pun intrebari, dar si cauta activ raspunsuri. Fara curiozitate, Isaac Newton nu ar fi formulat niciodata legile fizicii, Alexander Fleming nu ar fi descoperit penicilina, cercetarile de pionierat ale Mariei Curie despre radioactivitate n-ar exista, iar tu n-ai afla informatiile despre influencer marketing din cartea lui China Birta. Dupa cum il cunoastem toti, sigur nu-i o carte de marketing plictisitoare, ci ne vom distra mult citind-o.

Daca stau bine si ma gandesc, la ipotetica mea intrebare „Cum ai vrea sa te prezint?”, raspunsul care s-ar alinia cel mai bine cu marca lui ar fi -Cu o gluma. Promit sa fie o prezentare cat se poate de scurta…indiferent cat de multe randuri va dura.

Pe Cristian China Birta, aka Chinezu, l-am cunoscut offline in 2014, la prima editie de Craiova2Online. Daca nu stiai, Blogoltenia  a implinit acum o saptamana noua ani de intalniri blogosferice, asa ca avem la activ cateva proiecte frumoase. Comunitatatea de bloggeri, din Craiova, gandise in 2014 un proiect frumos, dar pentru a avea impact avea nevoie de participarea si aportul unor bloggeri cunoscuti la nivel national. Cine sa ne bage in seama, sa-si rupa din timpul pretios si sa ne onoreze evenimentul in conditiile in care noi nu puteam deconta nici macar transportul? Ai ghicit, antreprenorul asociat si marele maestru de ispravi 2.0 al agenției de comunicare integrata Kooperativa 2.0., consultantul redutabil pe social media, speakerul, bloggerul si mandrul purtator de brand social media, numit pe atunci – Chinezu. Ma crezi sau nu, timp de patru ani, Cristian China Birta a batut drumul de la Bucuresti la Craiova, ca sa ne vorbeasca noua, niste neica bloggeri si neica nimeni despre chiar subiectul cartii. Dupa ce n-am mai organizat evenimentul, a venit pur si simplu de mai multe ori pe an ca sa ne extinda cunostintele de blogging si brand personal. Tot el ne-a sprijinit si cand am obtinut in 2016 finantare in cadrul programului de responsabilitate sociala HEINEKEN pentru Comunitati, fiind primul sustinator al proiectului „Stop abuzului de alcool”.

Uite asa am obtinut noi, blogoltenii, mai multe abilitati si competente in social media. Datorita lui avem acum toti blogurile pe domeniu si tot datorita lui ne-am organizat juridic in ONG-ul ASBO, ASociatia Bloggerilor Olteni. Cristian China Birta este mentorul blogoltenilor,  ne-a incurajat sa invatam in mod constant, oferindu-ne si instrumentele care au facilitat aceasta invatare, creandu-ne astfel oportunitatea de a progresa. 

La Cristian China Birta am vazut ca poti sa-ti iei in serios munca, dar poti avea simtul umorului incat sa glisezi glume in PowerPoint, poti avea cunostinte oferind o dimensiune puternica unei prezentari, dar si sa elimini monotonia inerenta unui astfel de eveniment facand glume si apropiindu-ti publicul chiar inainte de a urca pe scena. Umorul este un instrument agil care ofera mari posibilitati de a dezgheta atmosfera, plus ca imbunatateste continutul oricarui speaker pastrand vie atentia publicului asupra mesajului transmis.  Umorul, Cristian China Birta il are la purtator. De aceea, stiu sigur ca aceasta carte este un spatiu plin de informatie incadrata perfect de umor.

Introducere in subiectul cartii- influencer marketing

Social media nu mai este un moft, ci o parte integranta a vietii noastre. Pe langa faptul ca este un loc in care continutul este partajat, aceasta reprezinta un vehicul de marketing si comunicare extrem de dorit pentru marci, iar influencerul a devenit personajul central al acestei noi etape din istoria marketingului. Tot acest fenomen se numește influencer marketing. 

Subiectul influenceri este unul dintre cele mai controversate din marketingul contemporan. Iubiti de unii si urati de altii, este un fapt ca influenta lor nu a fost resimtita doar de consumatori, ci si de antreprenori, care au fost nevoiti sa-si schimbe metodele de lucru pentru a se adapta la acest canal de comunicare. Puterea lor este atat de mare incat companiile fac tot ce este nevoie pentru a le castiga favorurile, lansand adevarate cantece de sirena, neezitand sa arunce cu carnetul de cecuri pentru a-si asigura o promovare pozitiva.  Brandurile stiu ca simplul fapt că un blogger, vlogger, youtuber, instragramer recomanda un produs, il transforma intr-un fenomen de masa, iar cuvintele lor sunt luate ca o dogma a credintei de catre utilizatorii de internet. Influenta pe care o au este ceea ce i-a determinat pe multi sa devina vedete digitale bine platite. Armele lor? Un telefon, un computer si o strategie buna. A deveni influencer nu este usor.  A construi o comunitate cu mii de followers necesita efort si abilitate.  Cheia este strategia. Se spune ca cel mai important lucru pe Internet este continutul. Este adevarat, dar deasupra a ceea ce este scris, filmat sau fotografiat, se afla strategia. Utilizatorul de internet este infidel din fire si nu va avea nicio problema sa stearga pagina, canalul, din preferatele sale daca isi pierde interesul.   Antreprenorii s-au alaturat valului de influencer marketing pentru ca si-au dat seama ca au nevoie de mai mult decat sa ofere un serviciu sau un produs bun. Ei au nevoie de acest flux puternic de comunicare, publicitate care le creaste vizibilitatea, le imbunatateste increderea si recunoasterea marcii, ii ajuta la generarea de clienti potențiali si la cresterea de venituri.

Care este strategia din spatele colaborarilor cu influenceri?

Cristian China Birta este cel mai in masura sa raspunda acestei intrebari, deoarece se afla in postura dubla de influencer si antreprenor. Cartea sa, ”Ce ne facem dom’le, cu influencerii ăștia?”, s-a nascut dintr-o necesitate a pietei, fiind starnite multe indoieli si opinii contradictorii despre colaborarile cu influenceri. Au aparut intrebari precum: Cum se taxeaza influencerii? De unde stii care este influencerul ideal pentru marca ta? Cat de adevarat este ca un influencer ii determina pe oameni sa cumpere un produs? Sunt ei o investitie buna? Cine poate fi considerat un influencer? Poate fi considerata ca atare doar persoana dedicata acestui lucru profesional sau o persoană celebra care are un cont pe retelele de socializare intra si ea in definitie? Cand se alege un influencer, ce parametri cantitativi ar trebui luati in considerare? Este numarul de adepti cel mai important sau este rata de implicare? , iar Cristian China Birta, autorul cartii „Ce ne facem, dom’le, cu influencerii astia?” si-a propus sa faca lumina pe acest subiect. Pana la aparitia cartii, care apropo se afla acum, la precomanda, la Carturesti, l-am rugat pe autor sa-mi acorde un interviu in care sa raspunda la cateva din multele intrebari iscate pe aceasta tema.

Interviu cu Cristian China Birta, autorul cartii „Ce ne facem, dom’le, cu influencerii astia?”

1. Cum si cand ti-a venit ideea de a scrie o astfel de carte?

Din dorinta de a face un pic de lumina in volbura asta numita influencer marketing. Care pare ca e ca dezvoltarea personala: toata lumea vorbeste despre asta, dar putini sunt cei care stiu cu adevarat cu ce se mananca. Eu bine, eu mananc de vreo 15 ani asa ceva, deci am zis ca a venit momentul sa pun toata experienta mea la bataie si sa scriu aceasta carte.

2. Cat a durat „nasterea” ei?

Vreo 15 ani, de cand fac campanii cu influenceri. Asa, ca scriitura, în trei luni am savarsit-o. Dar nu aș fi putut niciodată să o scriu atât de repede, dacă nu aveam anii de experienta in spate. Practic, as putea spune ca s-a scris singura – cum zic unii autori mai pe sistem de PR :D.

3. Ce recomanzi pentru a publica o carte: self publishing sau editura traditionala?

Discutia e lunga aici. Eu am decis sa lucrez cu editura Hyperliteratura pentru ca – direct spus – timpul pe care mi l-as fi consumat pe sistem de self-publishig am preferat sa il consum pe altceva, mult mai eficient. Poate ca e prematur sa ma pronunt (inca nu am trecut prin tot procesul de vanzare a cartii), dar cred ca self-publishing se potriveste DOAR celor care DOAR atat vor sa faca, adica sa scoata cartea aia. Altfel, pentru cei care au altceva de facut in viata, este teribil de greu sa gestioneze tot procesul.

4. Cum ai ales editura Hyperliteratura?

Ma stiam cu Andrei Ruse de multa vreme. Si, la o bere, el mi-a facut o oferta, pentru ca stia deja ca am scris cartea: ”Ce ne facem, domle, cu influencerii astia?” sa fie prima carte din colectia de comunicare si marketing a editurii, pe care sa o coordonez eu si care sa fie powered by Kooperativa 2.0. O oferta de nerefuzat, zic.

Comanda cartea Ce ne facem, dom'le, cu influencerii astia?

5. Cine poate fi considerat un influencer? Poate fi considerata ca atare doar persoana dedicata acestui lucru profesional sau o persoană celebra care are un cont pe retelele de socializare intra si ea in definitie?

În carte am pornit de la definiția aceasta a influencerului: o persoană cu influență, care în baza unui contract, a unui brief si a unui fee, poate sa iti aduca beneficii pentru brandul tau. Orice alta persoana care nu se pupa cu definitia asta nu este din punctul meu de vedere influencer. Presedintele Romaniei este influencer? Desigur, dar in alta definitie. Daca un brand nu poate sa il plateasca pentru promovare, nu este influencer pe definitia mea.

6. Care crezi ca este cea mai mare greseala pe care o poate face un brand atunci cand alege un influencer?

Sa il aleaga pe criterii subiective, pe parerologie, nu pe criterii rationale, de business. Am vazut filmul asta. De multe ori. Si apoi se ofticau ca nu le-a iesit campania. In carte am un capitol dedicat chestiunii cum sa alegi influencerii cu care lucrezi.

7. S-au nascut multe agentii de marketing in randul influencerilor?

Putine. Dar bune. Ma refer doar la acelea care doar asta fac, influencer marketing. In rest, agentii de orice fel au incercat sa isi faca department special pentru asta. Unora le-a iesit, cum suntem noi. Altora, nu.

8. Care sunt factorii care realizeaza angajamentul dorit?

Scriu in carte despre cele 5 ingrediente ale unei campanii: brief, buget, chimie, context, noroc. Două dintre ele, brieful si bugetul, le poti controla. Celelalte trei nu prea ai cum să le controlezi. Chimia intre tine si influencer se intampla sau nu, nu prea o poti forta. De context sau de noroc nici nu mai are rost sa vorbim, e clar ca nu ai cum sa influentezi asa ceva. De aceea este teribil de important ca pe primele două să le controlezi decisive.

9. Din partea marcilor, care este frecventa ideala de publicare a videoclipurilor / postarilor etc. pe Youtube, Instagram sau bloguri ale influencerilor? Este importanta consistenta lor?

Nu exista o regula pentru toate brandurile. Dar, ca medie, o activare de influenceri odata la trei luni este indicata. Poti sa le ceri influencerilor implicati sa le puna la un anumit interval de timp unul de celalalt ca sa acoperi cat mai mult interval posibil.

10. In ceea ce priveste factorii calitativi, cum este evaluata afinitatea influencerului pentru marca?

Este o analiza destul de greu de facut. In primul rand, elimini influencerii care sunt ghiolbani, ca sa o zic direct. Si care, prin ce au facut pana acum, nu se pupa cu valorile brandului. Apoi la nivel de afinitate ne mai uitam si la buget. Caci putem sa o ardem PRistic pana ninge, dar daca ”afinitatea” inseamna ca influencerul cere mult mai mult decat pot eu sa ii dau, ne luam la revedere. Si istoricul colaborarilor anterioare are o mare greutate in decizie.

„Ce ne facem dom’le cu influencerii ăștia?”
Comanda cartea Ce ne facem, dom'le, cu influencerii astia?

11. Cand se alege un influencer, ce parametri cantitativi ar trebui luati in considerare? Este numarul de adepti cel mai important sau este rata de implicare?

Conteaza sa aiba si o comunitate mare. Adica daca este doar el, maica-sa si matusa-sa nu ai ce sa faci cu el intr-o campanie. Sa zicem ca ar fi indicat sa aiba o comunitate de macar 5.000 de oameni ca sa inceapa sa conteze in si pentru campanii. Rata de implicare este importanta, dar asta se poate lua in calcul doar la influencerii cu care am mai lucrat. Si, cum ziceam mai sus, conteaza. Adica mai bine lucrezi cu un influencer care se implica pentru brandul tau decat cu unul care parca iti face un favor de banii aia sau ceva.

12. Cum se detecteaza un influencer care manipuleaza datele? Exista aplicatii sau agentii specializate in depistarea acestui tip de frauda?

Nu ai nevoie de aplicatii sau de agentii. Ii zici clar din contract ca ai nevoie de print screen din analytics (daca este blogger) sau din ce tool se mai foloseste in functie de reteaua sociala pe care performeaza influencerul. Pe scurt, doar daca il lasi sa te manipuleze o poate face. Sigur, discutia e mai lunga, cu niste tehnici mai… tehnice de umflare a datelor (trade traffic, traffic fals, followers cumparati etc.) dar nu prea merge ulciorul de multe ori la apa acestor influenceri si lumea se prinde repede ca-s varza.

13. Există influenceri pentru varstnici?

Exista. Dar nu dedicati pentru varstinici. Ci cei care in comunitatea lor au din punct demografic persoane care se incadreaza in aceasta categorie. Asa este important sa ne uitam la un influencer, care este structura publicului sau, nu neaparat la ceea ce (declara ca) face. Pentru ca unii habar nu au ca se adreseaza, cum zici, varstnicilor, asa ne arata toate datele. Si in capul lor ei vorbesc cu pustani.

Aici am cam zbarcit-o cu terminologia. Ma gandeam la mama si la influencerii la care se uita ea. Da, urmareste doi influenceri romani, pe youtube. Atatia stiu eu, dar si-or fi crescut numarul intre timp.

14. Creatiile de continut si de creativitate sunt proprietatea influencerilor sau a brandului?

 Depinde de ce se trece in contract. Se poate ambele variante.

15. Daca un influencer este sincer si admite ca un brand il plateste pentru a recomanda ceva, ii creste credibilitatea?

Pai, e cam obligatoriu sa anunte un contract platit. Sigur, putini fac asta. Dar o sa se schimbe in curand lucrurile. Chiar eu pregatesc o initiativa in acest sens. In plus, toate datele de pana acum ne arata ca nu se intampla nimic negativ daca anunta ca e reclama. Ba chiar lumea incepe sa aprecieze din ce in ce mai mult asta. Iar algoritmii retelelor sociale incep sa scoata mai tare in fata continutul marcat ca atare.

16. Continutul este publicat din contul influencerului sau este publicat direct de marca? Se pot intampla amandoua? Ce este recomandat?

Se pot face amandoua. Nu exista o reteta. Se discuta si chestiuni tehnice si financiare (gen platim promovarea continutului din cardul brandului sau din al influencerului). Si se ia o decizie comuna.

Comanda cartea Ce ne facem, dom'le, cu influencerii astia?
Comanda cartea Ce ne facem, dom'le, cu influencerii astia?

17. Cum se gestioneaza barterul catre influenceri? Este reglementat?

Nu este reglementat acest aspect. Adica se sugereaza sa se spuna ca este barter sau ca ”am primit de la brandul X”, dar nu este nimic legal.

18. Exista un transfer de drepturi de la influencer catre brand pentru continutul dezvoltat?

Daca se prevede in contract asta, da. Cu mentionarea duratei, a conditiilor de transfer, de astea, mai juridice.

19. Cum a influentat criza COVID-19 ceea ce marcile solicita sau au nevoie de la influenceri?

Nu s-a schimbat mare lucru in relatia dintre branduri si influenceri. Ma rog, la inceput, in prima parte a pandemiei, cand nu prea se stia cum sa se reactioneze. Dar apoi, cel putin in ceea ce-I priveste pe influencerii din mediul digital, lucrurile au intrat pe fagasul normal.

20. Vorbind despre criza, dar la nivel de afaceri, cum s-a confruntat Kooperativa 2.0 cu schimbarea peisajului ? Care sunt modificarile pe care le-ati facut pentru a va adapta la aceasta noua situatie?

Eu am trecut prin criza anterioara, cea din 2008. Si am stiut ca o sa existe oportunitatile pe care orice criza le aduce celor care se pregatesc pentru ele. Si ne-am pregatit: am angajat inca de la inceputul pandemiei mai multi oameni, anticipand o crestere mare de business. Si am avut dreptate. Am inceput anul cu 12 oameni si am terminat anul 2020 cu 30. Am dat drumul si departamentului de PR intre timp.

21. Care sunt principalele provocari pentru influenceri in anul 2021?

Sa gaseasca branduri cu care sa se asocieze pe termen mai lung. Adica sa renunte la colaborarea cu 3435 de branduri, care este obositoare si pentru ei, dar si pentru comunitatile lor.

22. Influencer Marketingul inca nu este bine fixat in peisajul romanesc. Unele marci sunt ferm angajate fata de el, in timp ce altele se indoiesc ca rentabilitatea investitiei acestor actiuni compenseaza cu adevarat. Care crezi ca este cheia pentru a face sa functioneze o campanie cu influenceri?

Este o discutie lunga. Doar de aceea am scris cartea. Dar punctul de plecare este ca brandurile sa priveasca influencerii ca pe o potentiala resursa, de la care ar putea sa obtina beneficii. Si sa o gestioneze rational. Cam cum fac cu orice alta resursa de business.

https://event.2performant.com/events/click?ad_type=quicklink&aff_code=2d0ec74ab&unique=07b5f0fed&redirect_to=https%253A%252F%252Fcarturesti.ro%252Fcarte%252Fce-ne-facem-dom-le-cu-influencerii-astia-1023360091%253Fp%253D1
Comanda cartea Ce ne facem, dom'le, cu influencerii astia?

23. Ce ai spune unui antreprenor pentru care aceasta lume este cu totul noua, caruia ii este greu sa creada ca angajarea unui influencer ii poate obtine o crestere semnificativa a vanzarilor?

I-as spune sa testeze. Sa vada daca obtine beneficii. Si apoi sa analizeze daca investitia i-a adus ce a urmarit. E ca orice lucru pe care il faci in marketing: la inceput e un pariu, pana testezi.

24. Am vazut diverse stiri despre modul de achizitionare de adepti pentru paginile de pe retelele de socializare. Nu crezi ca acesta este cel mai rau lucru pe care il poate face un brand? La ce bun o retea sociala cu 50.000 de adepti dacă nu exista interactiune si are un angajament „0”?

Este o mega eroare ca un brand sa faca asta. Nu doar din ratiuni etice (desi astea sunt decisive de multe ori in ochii oamenilor), dar si din ratiuni tehnice: fiecare fan fals ia locul unuia adevarat in ceea ce priveste livrarea continutului brandului. Adica, practic, brandul a dat bani pe niste fani falsi ca sa nu mai poata ajunge la cei adevarati!

25. Care este cel mai bun si cel mai rau lucru de a fi sef?

Cel mai bun este ca ai ocazia sa construiesti o echipa formidabila. Cel mai rau este sa nu iti iasa asa ceva. Din fericire, in cazul Kooperativa 2.0 a iesit.

26. Cei mai multi dintre cititorii mei te urmaresc si stiu multe despre omul Cristian China Birta, asa ca m-au rugat sa pun o intrebare in numele lor – Cum organizezi totul pentru a putea combina cariera, retelele sociale, evenimentele, colaborarile cu viata de familie?

Printr-un managent al timpului absolut devastator. Adica eu fac ce fac pe linie profesionala pe sistemul #Dupa18FaraWeekend. Ceee ce inseamna ca iti urez mult success sa dai de mine dupa ora 18.00 in timpul saptamanii si integral in weekend. Nu prea ai cum. Acela este timp pentru mine, familie si prieteni. In ordinea asta. Asa ca, pentru a le putea face pe toate in timpul programului de lucru, m-am organizat exemplar. Altfel nu am nicio sansa se la fac pe toate. Uite, daca nu as fi asa, nu as fi putut sa iti raspund la toate intrebarile astea.

Multumesc mult lui Cristian China Birta pentru timpul acordat. Acest interviu a fost o onoare pentru mine si mi-a oferit o viziune mai clara asupra influencer marketingului…pana voi citi cartea.

Sper ca raspunsurile la intrebarile din acest interviu cu Cristian China Birta, autorul cartii „Ce ne facem, dom’le, cu influencerii astia?” ti-au acoperit o parte din curiozitatile tale legate de influencer marketing, iar acum subiectul te intriga si vrei sa afli mult mai multe informatii. Este normal. Intr-o lume ideala, se angajeaza un influencer care sa vorbeasca despre produse, servicii si se incepe vanzarea lor rapida, ca painea calda. In realitatea imperfecta, acest lucru nu functioneaza asa. Intr-o lume ideala dupa masteratul meu in marketing online ar trebui sa fiu doxa, dar in realitate nu sunt deloc bine pusa la punct cu acest subiect. Pentru ca lucrurile sa se deruleze cat mai usor si mai simplu, atat tu cat si eu avem  nevoie sa intelegem mecanismele influencer marketingului si  cartea lui Cristian China Birta ”Ce ne facem dom’le, cu influencerii ăștia?” o sa ne ajute.

Ti-a placut acest interviu cu Cristian China Birta, autorul cartii „Ce ne facem, dom’le, cu influencerii astia?”? Ce intrebari ai fi vrut sa-i pui, iar eu nu le-am atins? 

P.S. Nu uita! 

Cartea publicata de editura Hyperliteratura este deja disponibila la precomanda, in librariile Carturești, iar primii cititori se vor putea bucura, in prima luna, de achizitionarea unui exemplar cu autograful autorului.

27 de comentarii la „Interviu cu Cristian China Birta, autorul cartii „Ce ne facem, dom’le, cu influencerii astia?”

  1. Foarte interesant interviul și evident, răspunsurile!
    Felicitări amândurora!
    Sper să reușesc să o iau și eu. Sunt sigură că voi descoperi lucruri interesant și utile.

    1. Pentru noi ca bloggeri care aspiram sa fim niste microinfluenceri, cartea asta e un must have. Poate asa intelegem mai bine agentiile, cerintele lor, si reusim sa ne pliem mai mult pe ele. Cine stie ce ne aduce viitorul? Uite, Andraxela a reusit sa devina influencerita si mai ieri era ca noi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.