Ieri a avut loc o editie pilot, #marketingunited, al unui eveniment ce se vrea de impact în viitor, locul unde se discută despre cum să construiești bine pe o nișă, fie ea sportivă, artă, cultură, creand emotie intr-un mod creativ, evitand convenționalul, totul aliniindu-se noilor tehnologii. Marketing United este primul eveniment de pe piata romaneasca care studiaza impactul sponsorizarilor in comunicarea brandurilor. De ce se asociază un sponsor cu un eveniment? Am făcut acest exercițiu de imaginație încă dinainte să vin la eveniment. Bine, eu nu fac parte din niciuna din aceste categorii, dar particip de vreo 12 ani la evenimentele Evensys cred că din aceleași motive ca și cei doi parteneri numiți mai sus. Răspunsul ar fi -pentru că există emoție, pentru că se creează legături, pentru că există o calitate a conținutului, pentru că au participanți curiosi care au aspirația să fie mai buni profesioniști și nu în ultimul rând pentru că au valori comune. Invitații au vorbit despre diverse evenimente care fac parte din strategia lor de comunicare generală, despre rolul pe care il pot avea brandurile în democratizarea accesului la sportul de masă, scolar, artă, cultură, astfel incat sa contribuie la o societate mai sănătoasă, mai educată. Pentru că nu doar performanța primează, ci mai ales oamenii, iar parteneriatul nu înseamnă doar un logo pus pe un afiș, ci mult mai mult. De ce ai nevoie? De creativitate, dar aceasta este foarte subiectivă. Prin ea trebuie să ai acces la experiențe priceless, la ocazii de a lua parte la un fenomen cultural, sportiv, de artă. De ce artă? Pentru că arta este făcută de oameni, pentru oameni și absolut toate subiectele pot să fie acoperite de ea. Deci e foarte bine să construiești pe nișă, e foarte bine să construiești acolo unde este creată emoție și e foarte bine să construiești în avans. În general piața din România e suficient de matură cât să nu mai fie neapărat despre logo, ci despre despre experiența, despre cum se interacționează cu brand-ul în așa fel încât acesta să se vadă și în același timp să rămână invizibil.
Creativitatea la MasterCard a început prin plățile contactless la festivaluri, acum înseamnă de exemplu accesarea festivalurile de muzică pentru persoanele cu deficiențe de auz pentru a crea emoție, experiențe neprețuite pentru oamenii care altfel nu au acces la muzică. De creativitate au dat dovadă și cei de la BRD care au organizat seria de evenimente în onoarea retragerii a unei vedete a sportului românesc, handbalista Cristina Neagu. Au creat o caravană cu proiecții de filme și întâlniri cu fanii și cu ea au mers prin toată țara, în toate locațiile în care CSM-ul a jucat ultimul meci în deplasare din Liga Florilor. Cristina s-a întâlnit cu oamenii, a vorbit cu ei, a oferit autografe, s-a fotografiat împreună cu ei și au depănat amintiri de cele mai multe ori cu lacrimi în ochi. A fost mai mult decât doar un eveniment, a fost un dialog ce a construit iar emoție, așa că a avut un mare impact.
Cum faci să arăți că muzica clasică, cultura poate să fie pentru toată lumea și pentru fiecare categorie în parte? Găsești variante și formate noi de a prezenta ceea ce faci. Spre exemplu, anul acesta în cadrul Festivalului Enescu, care este un adevărat brand de țară și un veritabil proiect de diplomație culturală, au fost introduse două noi formate, ambele susținute de parteneri privați. E vorba de seria Enescu – JTI Immersive Experience desfășurată în spațiul imersiv al MINA – Museum of Immersive New Art și patru concerte de scenă alternativă în Club Control, Enescu în Control – powered by BRD Groupe Société Générale. Au reinventat concertul clasic, transformând sălile într-un spațiu vibrant unde nu există bariere între artiști și spectatori. Enescu a devenit modern. Parteneriatele nu se opresc la perioada de desfășurare a festivalului sau doar la modalitățile de comunicare. Împreună cu Rompetrol cu care au un parteneriat de 16 ani și Asociația Lutierilor din România se implică în sesiuni de plantare de copaci pentru a asigura o continuitate resurselor pentru instrumentele viitoare. Plantează pentru viitor.
Fiecare om este diferit, deci fiecare om caută alte experiențe care să-i aducă plusvaloare. O altă zonă este cea de inspirație. Vii la un eveniment, la o conferință de business ca Brands Minds și pleci cu idei pe care dacă le aplici îți crești business-ul. It’s working. La ceeași conferință poți avea o experiență one to one cu speaker-ii!!!!!A lifetime opportunities. Brands Minds este un eveniment edutainment, adică este educație împletită cu entertainment. Așa că se investește foarte mult în zona de logistică, în zona de scenotehnică astfel încât să îți dea senzația că ești la un eveniment tip concert. Ce este important când își ales partenerii? Alinierea valorilor. Brands Minds ating un public la care foarte multe evenimente comerciale nu ajung.
Un brand înseamnă conștiință colectivă. Cum se poate ajunge ca organizatori de eveniment în conștiința colectivă a segmentului de public targhetat prin acel eveniment? Un exemplu afost expoziția ArtSafari – Maria a României, Regină și artistă, alături de „Femeile Pictore și Sculptore”. Personalitatea fabuloasă a reginei Maria care a susținut femeile artiste a fost transformată într-o expoziție.
Mereu trebuie să vii cu ceva cu care să inciți interesul, trebuie să ai activări interesante, să faci Communication 360 , dar cel mai greu mi se pare să pregătești noua generație de consumatori. Cum faci asta? Te duci acolo unde ai posibilitatea de a comunica cu publicul și acesta este cazul Lidl care a ajuns la Beach Please atât pe imensitatea de Main Stage, cel mai mare construit pe acest continent, cât și ca shop de retail. În general prețurile la festivaluri sunt mari, dar tinerii au avut satisfacția de a putea să ia din Lidl produsele iubite la un cost mic. S-au creat cozi, dar asta nu a mai fost un lucru rău. Deci brandurile se asocia cu excelenta, brandurile se asociază cu arta, cultura la cel mai mare nivel si sustinerea tinerilor.
Creativitatea se poate exprima în multe feluri și de aceea cred că în România nu e vorba de deficit de creație, poate de prea puțină implicare. De multe ori în marketing creativitatea înseamnă să scoți tot ce ai mai bun cu un buget cât mai eficient și cu resurse cheltuite sau implicate cât mai bine și mai clar.
La sfarșitul zilei concluzia unanimă a participanților și speakerilor a fost că evenimentul Marketing United a fost un succes și că vor urma multe, multe ediții ale lui.
