Stramosii nostri foloseau un lemn si o franghie pentru a muta lucrurile de jos in sus sau invers. Cateodata franghia se rupea datorita tensiunii nerezistand la o sarcina atat de mare si lucrurile cadeau, se rasturnau. Apoi au inventat sistemele cu scripeti, dar baza transferului unei sarcini dintr-un loc in altul a fost aceeasi. In epoca moderna sistemul transportor este alcatuit din benzi transportoare din cauciuc, metalice, din PVC sau benzi modulare din plastic. Aceasta cea mai eficienta si recenta metoda pentru transportul de materiale de diferite forme, dimensiuni si greutati intr-un ritm rapid si care sa coste doar o fractiune din costul muncii manuale.
Au trecut 102 de ani de cand Ford a perfectionat linia lui de asamblare si azi benzile transportoare sunt parti esentiale ale productiei de masa din intreaga lume. Designul simplu este suficient de versatil pentru a se adapta la o gamă incredibil de larga de sarcini si noile tehnologii vin sa imbunatateasca eficienta si mai mult. Este greu de conceput un mod mai eficient de a muta produse, materiale de-a lungul unei linii de productie decat o banda transportoare.
Ce ne-am face intr-o lume fara cauciuc?
Ceea ce il face unic este faptul că este flexibil, rezistent la apa, dur, absoarbe socurile si nu conduce electricitatea. Caracteristica lui principala o consta alungirea ridicata atunci cand este supus unei solicitari (se poate alungi de pana la 10 ori) si revenirea la dimensiunile initiale la incetarea acesteia. Niciun material nu are caracteristici atat de variate: el pastreaza masina pe drum, tine pantalonii pe noi sau sub forma de prezervative, face sexul sigur. Atunci cand a trebuit instalat primul cablu de telegraf subacvatic din Anglia in SUA s-a cautat un material flexibil, izolant electric si care sa nu reactioneze cu apa de mare iar cauciucul a fost castigatorul. In final el face diferenta intre o masina de spalat care functioneaza si una care nu merge, dintre un cablu de telegraf subacvatic fiabil si unul obisnuit, dintre o banda transportoare si un sistem rudimentar cu scripeti, dintre niste cizme de cauciuc impermeabile si unele obisnuite, si din pacate pentru astronautii de pe Challerger dintre o nava spatiala care zboara si una care explodeaza. Prin existenta sa in costumele de protectie, anvelope de iarna sau diverse etansari face diferenta de multe ori intre viata si moarte.
Cu mult inainte de a se folosi la anvelope cauciucul a fost folosit in sport. Cristofor Columb a privit oamenii din America Centrala si de Sud cum utilizau o minge de cauciuc intr-un joc care a fost o incrucisare intre baschet si fotbal. Trei sute de ani mai tarziu, un amestec de cauciuc, plumb alb si sulf a fost abandonat din greseala pe o soba fierbinte. Rezultatul? Un cauciuc care se intindea, dar isi revenea apoi la forma initiala, dar care nu a inghetat la temperaturi mici si nici topit la temperaturi mari. Intamplarea si apoi necesitatea i-a impins pe oameni sa descopere faptul ca pot copia natura apropiindu-se destul de mult de aceasta si chiar intrecand-o in unele locuri.
Inainte de cel de-al doilea razboi mondial substantele naturale erau disponibile asa ca cele sintetice nu au fost o necesitate, dar odata cu razboiul, sursele naturale au fost imputinate, ceea ce a facut necesara utilizarea sinteticelor. De atunci, industria de polimeri a continuat sa creasca si a evoluat într-una dintre industriile cu cea mai rapida crestere din lume, polimerii au influentat extrem calitatea vietii noastre cu aplicatiile sale in materie de agricultura, medicina, industrie si sport. Oamenii au descoperit tipuri de cauciucuri sintetice ce se comporta mai bine decat cauciucul natural: au termostabilitate ridicata (domeniu de utilizare -40 ÷+110°C), sunt rezistente la ulei, la hidrocarburi alifatice, la acizi, au rezistente mecanice mai bune, etanseitate la aer, durabilitate mai mare, impermeabilitate la gaz, astfel este utilizat pe scara larga in industrie, agricultura, aparare nationala, transport si in viata de zi cu zi. Intre 65 % si 70 % din productia totala de cauciuc este folosita ca materie prima pentru producerea anvelopelor de masini. Astazi, exista aproape 20 de tipuri de cauciuc sintetic, fiecare produse prin procesul de rafinare a petrolului si care contin ingrediente unice pentru a satisface nevoile unice ale soferilor.
Un comentariu la „Cauciucul pune lumea in miscare”
felicitari,imi place tare mult articolul tau >d<