Sunt un turist fericit care a avut o vara cu „buletin de Valencia” sau sa-i zic ” mutatie”, asa ca am observat obiceiurile localnicilor si sistemul teritorial de transport.
Termenul de transport deriva din latina prin compunerea cuvintelor trans care inseamna peste si portare ce inseamna a cara, deci pe langa sensul arhicunoscut de deplasare este si a aduce pe cineva într-o stare de uitare de sine, în urma unei emoții profunde, a entuziasmului, a plăcerii.
Vreau ca toti sa cunoastem partea placuta a deplasarilor nostre urbane.
Vreau ca toti sa cunoastem partea placuta a deplasarilor nostre urbane.
Sustenabilitatea transportului este o parte integranta a planificarii urbane si la altii transportul alternativ, de la bicicleta pana la trenuri interurbane de mare viteza ori masini electrice castiga teren nu in lifestyle, ci in termeni de business si de politici publice.
Aglomeratiile si accidentele sunt semne vizibile ale gestionarii traficului , dar exista si alte costuri, tarficul urban genereaza aproximativ 40% din emisiile de CO2 si 70% din emisiile asociate transportului rutier. Imbunatatirea transportului urban vizeaza planuri de actiune prin care sistemele de transport sa devina mai eficiente si mai durabile, contribuind la combaterea schimbarilor climatice, la ameliorarea sanatatii publice si la reducerea disparitatii economice dintre regiuni.
Oferirea de transport gratuit ar fi o optiune, dar difera in functie de cultura si determinare economica, fiind o abordare progresista care genereaza bani la buget si incurajeaza businessul de nisa si cel mai important curata aerul urban.
Beneficiile de mediu ale transportului alternativ sau ale transportul urban ecologic sunt evidente, numarul automobilelor pe strazi scade, poluarea fonica scade si ea si evident se consuma putin combustibil.
Daca altii pot si nu de azi, ci de mai multi ani, noi de ce nu am putea??
Nu pretind sa facem acelasi mix de mijloace de transport, ci eu vreau un remix putin adaptat, deoarece se cunoste ca romanul e inventiv ( mai ales cand e vorba sa scoata bani din buzunar).
Sa iau de pilda politistii spanioli, luati ca si ai nostri in „balon”, dar aici se opreste asemanarea.
Nu stau ca ai nostri cu masina pusa sub vreun pom la umbra in „Locul unde nu s-a intamplat nimic” sa-si proclame sigma de plictiseala, monotonie si incapacitatea perceptiei exterioare, ci patruleaza intr-un mod verde si chiar haios, ii vezi:
calare prin parcuri,
sau patruland pe segway,
ATV-uri,
masinute ca cele de golf
Stiu ca putem sustine fiecare un transport urban ecologic, dar nu cu carute pe drumuri nationale sau pe autostrazi, ci putem lua aminte la alte tari, la modurile in care au rezolvat problemele de transport. Deocamdata zece orase europene: Oslo, Frankfurt, Londra, Stockholm, Lisabona, Beja, Madrid, Zograoufu si …Suceava au initiat un proiect comun de introducere a transportului public ecologic cu autobuze electrice, totul petrecandu-se cu fonduri date de Comisia Europeana.
De asemenea Primaria Craiova a anuntat ca dezvolta transportul ecologic in oras printr-un proiect cu finantare europeana” Dezvoltarea transportului ecologic in municipiul Craiova”, finatat prin Programul Operational Regional.
Ceva, ceva incepe sa se miste si la noi in tara, dar noi, adica eu si tu, cum participam la aceasta, ce mix de mijloace de transport alegem sa folosim zi de zi?
Tot gandindu-ma la mixul de mijloace de transport pe care-l practic eu zi de zi, mi-am adus aminte de zilele cand eram studenta si mergeam la facultate cu bicicleta, pentru ca in autobuze se circula in stil ciorchine pe scari, iar linia de tramvai inca nu exista.
Ce frumos era orasul privit de pe bicicleta si ce rapid si comod ajungeam la scoala!!
Acum mai merg din cand in cand cu bicicleta la servici, dar in general ea este un mijloc de relaxare optat in weekend, cand le punem pe masina si plecam din oras.
Oare de ce am renuntat la bicicleta?
Cred ca stiu, am descoperit motocicleta, masina si …….viteza, dar
motorul are un dezavantaj, nu te fereste de ploaie, asa ca pentru servici aleg aproape zilnic masina pe care o impart ori cu membrii familiei, ori cu cativa prieteni,
iar daca programul nostru nu coincide, aleg autobuzul.
Sustin o mobilitate urbana sustenabila, pentru un transport urban mai fluid, mai ecologic si de ce nu mai rapid.
Voi ce mix alegeti zilnic?
Faceti un selfie sau chiar mai multe cu mixul vostru de mijloace de transport si urcati-le in aplicatia Do The Right Mix, unde Comisia Europeana ofera premii celor care evidentiaza faptul ca un un mix calculat de mijloace de transport este tot ce-ti trebuie in oras.
3 comentarii la „Nu vreau mix, eu vreau remix”
foarte frumos mixul tau 🙂
mi-am urcat in aplicatie selfiul
eu vreau masina :)), depind de mijloacele de transport in comun