Zilele Biz & Serile Diverta- ziua dedicata CSR

Conceptul Zilele Biz & Serile Diverta al primului festival de business printre carti este unul unic si se pare ca nu numai pentru Romania, ci chiar la nivel international. In premiera un magazin, Diverta, a carui  cea mai mare pondere din afacere o constituie segmentul de carte, urmat de papetarie, media, jucarii, gazduieste un festival de business. Scopul acestui eveniment este stabilirea unor modalitati practice de a incuraja oamenii din companii, ONG-uri, freelanceri sa urmareasca si sa creeze mecanisme care sa faciliteze colaborarea si  invatarea prin analogie. Zilele Biz & Serile Diverta au fost impartite pe durata a cinci zile. Prima zi s-a concentrat pe Antreprenoriat, cea de-a doua pe Inovatie, cea de-a treia pe Management, a patra pe Media&Marketing si ultima zi, a cincea, a fost ziua dedicata CSR.

In aceste cinci zile minunate, magazinul Diverta din Lipscani, Centrul Vechi, a fost deschis ziua participantilor la Zilele Biz, iar apoi programul sau a fost prelungit pana la orele 24 pentru iubitorii de carte.

Responsabilitatea sociala corporatista (CSR- Corporate social responsibility ) este modul in care companiile isi gestioneaza procesele de afaceri pentru a produce un impact pozitiv global asupra societatii. Cuvantul CSR cuprinde mai mult decat filantropie, si anume indiferent de domeniul de activitate, indiferent de puterea mai mare sau mai mica pe care o avem, e necesar sa vrem, sa gandim, sa activam in dezvoltarea comunitatii astfel incat sa lasam in urma noastra ceva care sa ramana si care sa imbunatateasca societatea in care traim. CSR acopera atat impactul social,  responsabilitatea pe care si-o asuma companiile, dar si etica.

In aceasta zi, a CSR-ului, si-au prezentat  activitatile  si  actiunile de responsabilitate sociala mai multe companii, ONG-uri si o sa fac un rezumat al perspectivei lor asupra acestui subiect.

 Ce inseamna  CSR, ce este CSR Index

A inceput ziua CSR Alina Liciu, fondatoarea The Azores Sustainability &CSR Services, explicand in detaliu ceea ce inseamna  CSR, ce este CSR Index si  legaturile CSR cu alte doua responsabilitati- economica si de mediu.

Zilele Biz & Serile Diverta- ziua dedicata CSR

Asa am aflat ca in Romania exista Ordinul 3456/2018 al Ministerului Finantelor Publice  privind modificarea și completarea unor reglementări contabile. Acest ordin prevede ca entitatile care depasesc 500 de salariati trebuie sa includa in raportul administratorilor o declaratie nefinanciara care sa contina informatii privind aspectele de mediu, sociale si de personal pentru intelegerea dezvoltarii, performantei si a impactului economic, de mediu si social al activitatilor sale. Aceste informatii trebuie sa fie facute publice pentru a imputernici decizii care sa creeze beneficii sociale, de mediu si economice.

CSR Index Romania a fost lansat in 2016 si este singurul rating din Romania care evaluează informatiile nefinanciare ale companiilor.  El ia in considerare informatiile publice și are 57 de indicatori impartiti in 10 categorii.

  • Guvernanta Corporativa
  • Politica privind Diversitatea
  • Impactul Economic
  • Mediul Inconjurator
  • Drepturile Omului si Politica Anticoruptie
  • Responsabilitatea fata de Angajati
  • Marketing & Creating Awareness
  • Investitii in Comunitati
  • Lantul de Aprovizionare
  • Aspectele Materiale: imbunatatiri, obiective asumate si obiective indeplinite

Zilele Biz & Serile Diverta- ziua dedicata CSR

Obiectivele CSR index sunt incurajarea companiilor  sa fie mai transparente cu impactul lor asupra societatii, sa adopte practici durabile, sa integreze informatiile privind dezvoltarea durabila in raportare si astfel sa se recunoasca companiile lider in abordarea obiectivelor de dezvoltare durabila.

Conform CSR index, protejarea mediului este printre cele mai slab cotate puncte de CSR in Romania alaturi de antreprenoriat,  dar avem si puncte puternice in prezenta educatiei in cariera, educatiei tehnologoce in scoli.

 

Nivelul actual de transparenta, in Romania, este scazut.  In 2017 doar 17 companii si-au publicat raportul de sustenabilitate, ceea ce reprezinta 2,4% din cele 696 de companii care au peste 500 de salariati. Din acestea 15 folosesc Global Reporting Initiative Framework (GRI). GRI este o organizatie internationala, independenta, pioniera in raportarea sustenabilitatii incepand cu anul 1997. GRI ajuta la intelegerea si comunicarea de catre corporatii a impactului lor asupra problemelor de sustenabilitate precum schimbarile climatice, drepturile omului, bunastarea sociala, cu ajutorul unor standarde de raportare. Comparativ, in lume, din cele mai mari 250 de corporatii, 92% publica raportul de sustenabilitate si performanta, iar 74% folosesc standardul de raportare GRI.

Zilele Biz & Serile Diverta- ziua dedicata CSR

Au urmat cateva idei si sfaturi de strategii de sustenabilitate pentru companii punctand aspectele prioritare de care acestea sa tina  seama. Ca exemplu de bune practici a dat intelegerea dintre brandul Prada si o banca, intelegere prin care daca brandul isi indeplineste anumite obiective de sustenanta banca ii va scadea dobanda. O intelegere din care ambii parteneri au de castigat, dar si societatea.

Pentru o mai buna intelegere a fenomenului am atasat aici raportul CSR index pe 2018

UniCredit Bank Romania, un brand activ in societate

Zilele Biz & Serile Diverta- ziua dedicata CSR- UniCredit

Catalina Roman si Iulia Bota au sprijinit punctul de vedere al UniCredit Bank Romania incepand cu a prezenta care sunt asteptarile consumatorului roman. Conform unui sondaj efectuat de Sense Solutions in 2019, 67% din ei au o parere mai buna despre brandurile care au actiuni concrete si solutii pentru problemele societatii, iar 52% si-ar dori ca brandurile sa fie mai curajoase. Studiul celor de la Reveal Marketing Research facut in 2019 concluzioneaza ca generatia Z este cea mai interesata de implicarea sociala a companiilor. Ea este cea care pune cea mai mare presiune pe branduri si un exemplu este cel mai mare protest climatic din istorie, cel de pe 27 septembrie, cand tineri protestatari au iesit in strada,  in urma miscarii incepute de catre Greta Thunberg in urma cu un an, intreband politicienii despre modul de abordare al crizei climatice.

Cum ajunge la un brand sa fie activ in societate? Prin sustinerea de initiative si sponsorizari strategice, dar si prin folosirea know-how-ului de business si brand. UniCredit sprijina urmatorii piloni strategici: cultura si arta: Festivalul de teatru de la Sibiu, Festivalul Plai, Diploma; educatia: Ghidul de viata si munca al antreprenorului creativ, podcastul Pe Bune & Pe Bune Live; comunitatea: Teach for Romania, Policy Cenetr for Roma & Minorities, Children’s Hub, Gift Matching si incluziunea sociala, evenimentele care sprijina inovatia: Brand Minds, Digitalium.

Barometrul industriilor creative este in crestere, astfel ca Unicredit a dezvoltat aseturi  financiare de business si brand  care sa sustina industriile creative, antreprenorii sai si pe care sa le poata conecta cu piata prin evidentierea de oportunitati de business.

Ni se pare ceva normal ca o banca sa sustina arta si cultura deoarece de mii de ani bancherii au mecenat si comisionat oamenii de litere si artistii. Astazi, acesti creatori de arta nu se mai limiteaza la nevoia financiara, ei s -au transformat in antreprenori si au nevoie de expunere,  recunoasterea valorii lor. Viziunea UniCredit in ceea ce priveste cultura si implicarea sociala este demonstrata si de faptul ca acum un an  au luat o decizie care la inceput a fost controversata. Decizia a fost de a-si vinde colectia de arta, iar banii au fost folositi pentru a sprijini tinerii artisti.

Odata cu evolutia societatii se schimba si felul in care un brand, in acest caz o banca, isi alege zona de interventie a sponsorizarilor si isi sustine initiativele cu care incearca sa schimbe viata comunitatii. Astfel a aparut primul produs bancar adresat antreprenorilor din industriile creative. Ei aveau nevoie de un produs dedicat care sa fie conectat pe antreprenoriat cu extinderea bulei la piete potentiale.

 

Zilele Biz & Serile Diverta- ziua dedicata CSR- UniCredit

Si-a dorit sa dezvolte programe pe termen lung care sa aiba un fir rosu de proiecte, proiecte care sa poata sa fie duse in in diverse zone din Romania. Platforma Mintilor Creative are deja implineste deja doi ani, iar rezultatele ei se pot masura deoarece cei 300 de antreprenori ajutati se intorc si spun cum a avansat businessul lor dupa acest program. Un alt proiect este cel realizat in parteneriat cu Mastercard,  Miercurea mintilor creative.  Prin el se contribuie la sustinerea afacerilor romanesti, micile business-uri  din industriile creative. Pe 4 decembrie se desfasoara #CumparaLocal, o zi a promotiilor, varianta la nivel mic a Black Friday pentru show-urile independente, a producatorilor de obiecte de design, a brandurilor mici cool. In aceasta zi putem  transforma o simpla experienta de shopping intr-o experienta sociala, intr-un shopping cu povesti. Start cumparaturilor cu impact minim asupra mediului!Zilele Biz & Serile Diverta- ziua dedicata CSR- Miercurea Mintilor Creative

 

Construieste un viitor mai bun cu Mastercard” 

Purtatoarea de cuvant al  brandului Mastercard a fost Diana Tanase, Marketing Manager si a vorbit in general despre  platforma “Construieste un viitor mai bun cu Mastercard”. Cu ajutorul sau sr doreste declansarea unei schimbari in bine in comunitatea romaneasca, lasarea unei amprente asupra vietii oamenilor. Un viitor mai bun, dar nu numai printr-un ajutor financiar, ci si prin aducerea de servicii, produse pentru imbunatatirea vietii. Atunci cand suportul financiar nu poate fi la inaltimea asteptarilor, produsele si serviciile pot face diferenta, aducand beneficii care sa simplifice viata.

Mastercard are trei domenii spre care isi ghideaza activitatea: educatia financiara, incluziunea financiara, imbunatatirea vietii comunitatii.

Educatia financiara romaneasca este lacunara si nu intotdeauna stim sa folosim parghiile financiare pentru a ne simplifica viata. Este nevoie de comunicare pentru a stii sa folosim servicii si produse, atat in mediul urban cat si in cel rural. Mastercard impreuna cu Alpha Bank Romania si PayU au sprijinit Asocitia pentru Promovarea Performantei in Educație (APPE) in a realiza primul manual de educatie financiara pentru elevii de liceu. Se doreste ca ei sa devina consumatori responsabili, informati si avizati. Acum  au in plan un alt manual pentru elevii din clasele mai mici. „Olimpiada micilor bancheri” este o alta initiativa in cadrul careia se pun bazele notiunilor financiare si se formeaza un comportament rational pentru acesti viitori consumatori de produse si servicii bancare.

Sporirea incluziunii financiare consta in incercarea de a promova si de a introduce platile cu cardul in locurile unde nu sunt acceptate. In 2017 rata medie de detinere a unui card bancar, in Romania, era de 58%, iar la nivel european media se situa la 95%. Mastercard a lansat la Sibiu prima piata alimentara cashless 100% si a demarat extinderea acestei solutii pentru alte piete  din Bucuresti si Galati. In parteneriat cu Unicredit au lansat initiativa „Blocul fara cash„, menita sa schimbe modul in care se poate plati intretinerea si anume cu cardul. Primul bloc in care functioneaza plata intretinerii cu cardul, se gaseste in  Colentina. Dupa anuntare, in primele 24 de ore, au fost inregistrate peste 200 de solicitari de la blocuri din toata tara pentru a putea face astfel de plati. Mastercard a mai lansat un produs pentru copii- primul card pentru cei de pana in 14 ani, card care are 0% cost de administrare si asupra caruia parintii pot avea control total in cumparaturi. O initiativa ce apartine anului trecut este plata cu cardul catre curier (firma DPD) astfel mai taind de pe lista un lucru care ne ingreuna viata si care acum ajuta la optimizarea timpilor de livrare. Serviciul mPOS este disponibil in peste 600 de dispozitive si poate fi folosit la orice fel de livrare a firmei de curierat DPD.

 

Imbunatatirea vietii comunitatii. S-au intrebat incepand cu primavara trecuta ce anume pot face altfel, astfel incat impactul sa fie mare, sa se  simta in comunitate. Doreau sa faca un lucru mare si foarte bine, asa ca s-au alaturat cauzei  pe care o sustine asociatia Daruieste viata– #NoiFacemUnSpital, si anume  construirea primului spital de oncologie si radioterapie oncologica pediatrica din Romania. Rata de supravietuire a bolnavului de cancer, in Romania, este de 50%, pe cand media europeana este de 80%. Practic, in Romania, un bolnav de cancer din doi moare. Ocupam ultimul loc in Europa la sansele de recuperare a copiilor diagnosticati cu cancer. Mastercad a devenit partenerul de inovatie al spitalului, cu ajutorul sau achizitionandu-se cele mai noi tehnologii. Una dintre acestea este tehnologia mainilor curate, adica intrarea in salonse face dup ce se scaneaza mainile si se confirma faptul ca nu esti purtator de bacterii, virusi sau orice altceva ce poate periclita atmosfera din acesta.

Zilele Biz & Serile Diverta- ziua dedicata CSR- Mastercard

Un alt exemplu este parteneriatul concertului Metallica. Initial acestia nu au fost dornici de a-si extinde gama de parteneri deoarece aveau biletele sold out. Insa ei au raspuns pozitiv la ideea Mastercard de a dona tot pachetul de parteneriat catre cauza pe care acestia o sustineau, spitalul, si astfel impreuna au facut ceva minunat pentru copii romani validand cauza.

La nivel international Mastercard este principalul partener al „World Food Program”, un program de mese in scolile din tarile subdezvoltate, din Africa, livrand mese pentru scolarii claselor 1-5.  Anul trecut au donat catre acestia o cantitate de alimente suficienta sa hraneasca toata populatia care nu are acces suficient la hrana, pentru o zi. Daca ar mai exista alte companii care sa faca asta in restul de 364 de zile, in acel an n-ar mai fi existat foamete in Africa.

 

Viziunea de a construi un viitor mai bun s-a extins din acest an si catre festivalurile de muzica, acestea deschizandu-se pentru comunitatea surdo-muta. S-a creat Sensory Playground,  un loc in care acestia sa poata simti muzica cu ajutorul celorlalte simturi. Remarcabila a fost si prezenta la Electric Castle a celei mai mare interprete in limbajul semnelor, Amber Gallowey Gallegio, ea deschizand posibilitatea comunitatii surdo-mute de a se putea bucura de muzica acestui festival. Astfel, la Electric Castle,  au participat  pentru prima data 300 de astfel de persoane bucurandu-se de muzica festivalului.

Toate aceste initiative fac parte din platforma “Construieste un viitor mai bun cu Mastercard” si ne construiesc un viitor mai bun.

Avem multe probleme, unele pot fi rezolvate de catre stat sau mediul privat pentru ca la ei sunt banii, dar nu se poate construi nimic fara implicarea societatii civile. Banii sunt o resursa importanta, dar nu singura. Timpul si know-how-ul sunt alte doua resurse importante ce trebuie folosite la justa lor valoare. Rezultatele pe termen lung nu vin din ajutor financiar, ci mai mult din educarea populatiei, invatandu-i sa se ajute singuri. Generatia Z pune presiune pe branduri si va schimba trendul in CSR pentru a fi mult mai prezent in zona de etica profesionala, business, incluziune sociala, combaterea discriminalitatii, probleme de mediu.

19 comentarii la „Zilele Biz & Serile Diverta- ziua dedicata CSR

  1. Acum sunt si mai mandra ca folosesc Mastercard si ii felicit in special pentru initiativa: primul manual de educatie financiara pentru elevii de liceu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.