Etapele implicate în lansarea unui program de afiliere

Despre marketingul afiliat și despre pașii necesari în a deveni marketer afiliat am vorbit în articolele anterioare, iar acum a venit rândul etapelor implicate în lansarea unui program de afiliere. Acestea sunt:

  • evaluarea retelelor de afiliere sau a platformelor magazinelor online independente;
  • implementarea codului de urmarire;
  • dezvoltare program de afiliere;
  • promovare program de afiliere.

1 Evaluarea retelelor de afiliere sau a platformelor online independente

Rețelele afiliate sau platforma independenta administrează programe pentru advertiseri si afiliati, conduc toate activitățile implicate, oferind capabilități de urmărire și raportare, pentru a  ajuta să țină evidența veniturilor și pentru a determina ce produse sau servicii au  cele mai bune rezultate. Aceste instrumente pot fi utile unui advertiser în ajustarea liniei de produse pe care  decide să o promoveze pe site și, în mod ideal, creșterea veniturilor ca rezultat. Marketingul afiliat este un mod relativ ușor pentru bloggeri și alte proprietari de site-uri ca să câștige bani. La fel ăi site-urile de social media pot deveni platforme profitabile pentru campaniile de marketing afiliat. Marketingul afiliat nu impune afiliaților să ofere propriile produse sau servicii pentru cumpărare, ci doar să plaseze promoții pe site-urile lor pentru alte produse ale advertiserilor, iar acest lucru  eliberează afiliații de multe din responsabilitățile modelelor tradiționale de vânzări. Reteaua de marketing afiliat se ocupă de toată logistica implicată în vânzarea de produse sau servicii, de procesare a comenzilor și plăților clienților și de expediere, în timp ce afiliatul doar colectează un comision pentru fiecare acțiune făcută de vizitatori.

Diferenta intre retelele de afiliere si platforma unui magazin/site online independent este ca primele sunt constituite dintr-un numar mare de siteuri online care comercializeaza produse sau servicii, pe cand cea de-a doua se reprezinta doar pe sine. Ambele urmaresc aceleasi lucruri: conversii, afisari, clicuri. Profitshare.ro si 2Performant.com sunt cele doua retele de afiliere din Romania, iar ca platforme online independente sunt: Momondo.com, vidaxl.ro, navod.ro. 

Platformele independente isi doresc sa se limiteze la anumiti parteneri de marketing deoarece au nevoie de o mai mare personalizare. De obicei brandurile mari isi permit o astfel de solutie, ele avand putere financiara sporita. Un advertiser de dimensiuni medii sau mici apeleaza la o retea de afiliere pentru ca ea este un start bun in sporirea vizibilitatii si a valorii pe piata. Comisioanele inregistrate pe platforme sunt de obicei mai mari decat cele din retele, dar retelele compenseaza prin faptul ca agregheaza toate datele si parametrii intr-o singura platforma de urmarire, reducand platile multiple intr-o singura tranzactie. In prealabil afiliatul sau advertiserul isi creaza cont pe platforma si asteapta verificarea, validarea.

Atunci când un advertiser se alătură unei rețele, acesta are acces la mii de afiliații. In mod identic afiliații pot aplica pe un program de afiliere al unui advertiser, iar distribuitorul are opțiunea de a aproba sau de a respinge aplicația. Cu ajutorul aplicației, afiliatul va oferi un site web sau mai multe site-uri pentru examinare. Majoritatea afiliaților gestionează mai multe site-uri web și nu este neobișnuit pentru ei să dezvolte un site special, în cazul în care consideră că există un potențial mare de câștig. Astfel, atunci când un advertiser ia în considerare sau nu să aprobe un afiliat în programul său,  vizualizeaza adresa URL a solicitantului si decide daca este sau nu reprezentativa pentru activitatea sa.

Pentru a utiliza Profitshare Application Programming Interface este nevoie de un cod de utilizator API si o cheie API. Ambele sunt furnizate la semnarea contractului.

1.1 Cum se construieste API string

Valoarea headerului X-PS-Auth este utilizată pentru autentificarea solicitării. Modul în care headerul este construit:
– pasul 1: signature_string = concatenate strings (HTTP verb, API Method, Query String, X-PSClient header value, Date header value)
– pasul 2 : X-PS-Auth header value = HMAC-SHA1 (API KEY, signature_string)

Prin acest API se obtin detalii despre advertiseri, afiliati, campanii active, linkuri de afiliere si se face raportarea comisioanelor. Detaliile advertiserilor se preiau prin executarea unei solicitari GET pe adresa URL [API_URL] / afiliați-agenți de publicitate /, iar pentru campanii [API_URL] / campanii afiliate /, pentru afiliati [API_URL]/affiliate-links/ 

2 Implementarea codului de urmărire

Este timpul pentru implementarea codului de urmarire. Acesta se bazeaza pe cookie, afiliatul distribuie printr-o serie de instrumente materiale de publicitatea ce contin un link de urmarire ce va directiona traficul catre site-ul advertiserului.

link generator

3. Dezvoltare program de afiliere

Afiliatul expune materialele publicitare pe site-uri, le trimite prin mail sau pe social media.

Atunci cand un posibil client acceseaza linkul, lui ii este plasat un cookie in browser pentru urmarire si ii este inregistrata adresa IP.

Vizitatorul navigheaza site-ul si in cazul in care plaseaza comanda  pe loc sau in timpul specificat in contract ( cookie-urile au termen de valabilitatea de la 1 zi- 90zile si sunt stocate pe acest termen), comanda va fi inregistrata ca vanzare trecand apoi la pasul doi- examinarea si trei- aprobarea. Examinarea consta din asocierea informatiilor din cookie cu datele din tranzactie si alte date stipulate in contract. Pana la finalizarea tuturor pasilor sistemul inregistreaza comanda cu statusul In asteptare. Comerciantul plateste afiliatului doar actiunile incheiate indiferent de felul acestora: PPA-  pay per action, vanzari, completarea unui chestionar sau formular. Pentru ca urmarirea bazata pe cookie sa functioneze se plaseaza un pixel pe pagina de confirmare a comenzii care se activeaza atunci cand pagina de confirmare a comenzii este finalizata. Lunar se contabilizeaza situatia afiliatilor, advertiserilor si se platesc comisioanele.

Termeni folositi

„Castigul platibil reprezinta Castigul curent inregistrat in Contul Afiliatului la data de 22 a fiecarei luni, ce depaseste Pragul minim de retragere (100 lei) si care se va plati Afiliatului daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a)    Afiliatul a semnat si a trimis catre ProfitshareContractul de comision (în cazul Afiliaţilor persoane fizice neautorizate), respectiv Contractul de prestări servicii de marketing (în cazul Afiliatilor persoane fizice autorizate si/sau persoanelor juridice) si Profitshare a primit acest Contract;

b)    Afiliatul nu a dezactivat optiunea de efectuare automata a platilor;

Codul de afiliere desemneaza codul generat de Platforma, folosit de catre Afiliat pentru realizarea Promovarii online, în scopul identificării Vizitatorilor, precum si a inregistrarii, verificarii si validarii Conversiilor;

Contul de Afiliat reprezinta spatiul de lucru al Afiliatului in cadrul Platformei, in care sunt disponibile informatii despre performantele activitatii sale de afiliere, numarul de Conversii generate, Castigul Curent precum si notificari de interes din partea Profitshare (inclusiv eventuale actualizari ale Termenilor si Conditiilor Serviciului).

Conversia reprezintă acţiunea realizata online, prestabilita de catre Advertiser, întreprinsa de către Vizitatori în favoarea Advertiserului, în urma Promovării online realizata de către Afiliat prin intermediul Platformei.

Aceasta poate fi, fără a se limita la, comanda online de bunuri şi/sau servicii, cerere de ofertă, înscriere pentru participare la diverse evenimente/campanii de marketing, folosirea anumitor servicii, abonarea la newslettere.

Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca Conversia pentru a fi recompensata se vor stabili de catre fiecare Advertiser in parte, informatiile fiind disponibile Afiliatului in cadrul Platformei. De exemplu, Conversia constand intr-o comanda online de bunuri şi/sau servicii va fi recompensata de catre Advertiser doar daca a fost încasat de către Advertiser pretul produselor si/sau serviciilor şi a expirat eventuala perioada de retur/refuz a produselor si/sau serviciilor comandate de catre Vizitatori.

Cookie-ul este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care este stocat in browserul web instalat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui Vizitator de pe care se acceseaza internetul si in baza caruia are loc contorizarea Conversiilor realizate prin intermediul Afiliatului.

Instrumentele de promovare reprezintă uneltele specifice puse la dispoziţie de către Platforma Afiliatului în vederea generarii de Conversii in beneficiul Advertiserilor, a contorizării acestora şi a calculării Comisioanelor aferente.

Mediile online reprezinta ansamblul generic al tuturor locurilor in care se poate realiza promovarea prin intermediul internetului.

Modalitatile de promovare reprezinta tehnicile prin care Mediile online pot fi folosite in vederea promovarii prin intermediul internetului. Spre exemplu, constituie modalitati de promovare: publicarea de continut in cadrul retelelor sociale, utilizarea publicitatii platite, scrierea de articole pe bloguri, folosirea de bannere pe Website-uri, etc

Perioada de recurenta desemneaza perioada maxima de timp stabilita de catre fiecare Advertiser, in care se poate inregistra Conversia si care incepe de la momentul ultimei accesari (click) de catre Vizitator a Instrumentului de promovare utilizat de catre Afiliat;

Platforma reprezintă sistemul tehnic de afiliere dezvoltat si operat de catre Profitshare, pus la dispozitia Afiliatului pe domeniul www.profitshare.ro impreuna cu toate informatiile de interes si instrumentele specifice necesare astfel încât acesta să poată utiliza Serviciul, respectiv sa poata genera, prin intermediul Promovării online, Conversii in favoarea Advertiserilor. In cadrul Platformei sunt publicate informatii actualizate despre valoarea Comisioanelor oferite Afiliatilor de catre Advertiseri si eventuale restrictii suplimentare impuse de catre acestia (inclusiv Perioada de recurenta), pe care Afiliatii se obliga sa le respecte.

Pragul minim de retragere desemneaza suma minima pe care trebuie sa o atinga Castigul Curent pentru a putea fi realizata o plata catre Afiliat.” PROFITSHARE.RO

Dezavantajele acestei metode de urmarire in sistem client-server sunt:

  • posibilitatea consumatorilor de a sterge cookie-urile de pe device-uri sau unele setari ale browserului care fac sa se rupa sirul.
  • pentru a seta cookie-urile afiliatii folosesc o legatura de redirectionare in locul uneia directe, astfel incat nu se beneficiaza de optimizare in motorul de cautare din programul de afiliere.

Apelurile de tip server-to-server au mai multe avantaje prin faptul ca aceasta abordare nu se bazeaza pe cookie-uri pentru a urmări tranzacțiile afiliate si astfel nu exista posibilitatea ruperii sirului tranzactiei. Aceste platforme independente urmaresc tranzacțiile prin  linkuri directe, fapt ce face ca afiliatul sa poata beneficia de avantajele SEO ale legăturilor multiple.

4 Promovare program de afiliere

Cele mai frecvente in promovarea unui program de afiliere sunt: blogurile (contentul), cupoanele sau ofertele, agregatoare de produse si  comparatoare de preturi. Fiecare tip are nevoi creative diferite.

4.1 Bannere publicitare

Anunțurile de tip bannere sunt cele mai răspândite tipuri de reclame afiliate,  sunt punctul central al unui program de afiliere. Ele pot fi statice sau dinamice. Setul de bannere poate avea urmatoarele dimensiuni:

Seturile de bannere ar trebui să utilizeze aceste dimensiuni.

4.2 Widget-uri

Widgeturile sunt anunțuri care interacționează cu consumatorul sau cu pagina de web pe care se afla.  Ca si bannerele, widget-urile de căutare ar trebui furnizate în dimensiunile standard ale anunțurilor. Ele pot interacționa cu pagina pe care se afla, fiind în mod automat  schimbat în funcție de contextul paginii și de cunoștințele privind comportamentul de cautare/cumpărare anterior al vizitatorului.

4.3 Bloggeri

Majoritatea blogurilor au o bara laterală dedicată bannerelor, dar majoritatea traficului provine din postari. In WordPress se poate instala un plugin Profitshare dedicat pentru convertirea automata a link-urilor, la fel si pentru cei care aleg alte platforme de CMS exista alte modalitati de incorporare si convertire pentru scurtarea timpului de lucru (scriptul de generare automata a link-urilor de afiliere).

Cheia pentru un blog de succes în orice nișă este mai mult decât un conținut bun, este necrsară o strategie de atragere a traficului și a monetizării.

4.4 E-mail marketing

Cele mai multe dintre aceste promoții de afiliat sunt trimise treptat către abonați printr-o serie de e-mailuri de urmărire, ca parte a  înregistrării pe blog. Această abordare reduce ratele de dezabonare și, de asemenea, ajută la realizarea unor conversii mai bune, deoarece  abonații sunt ghidați în articole cum să folosească produsele pentru a obține rezultate.

4.5 SEM- Marketingul motoarelor de cautare

Construirea propriei campanii PPC si finantarea clicurilor pe liste de cuvinte cheie poate duce la multe comisioane din tranzacțiile ulterioare și câștigarea de profituri din arbitraj (diferența dintre veniturile din comisioanele afiliate și cheltuielile cu plata-pe-clic). Retelele de afiliere ofera liste cu cele mai vandute produse, iar acestea se pot exploata prin dezvoltarea campaniilor de cuvinte cheie potențial rentabile. Afiliații își cheltuiesc banii proprii pentru a-și finanța campaniile PPC și știu să evite concurența directă cu advertiserii, care au de obicei bugete mai mari. De obicei advertiserii isi concentreaza eforturile catre produsele noi, bine cotate, iar afiliatii pe produse mai putin populare care se vand in cantitati mai mici. Advertiserul poate colabora cu afiliatii pentru a licita pe aceleasi cuvinte cheie blocând concurența sau pot ajuta afiliații să dezvolte pagini de destinație relevante, ceea ce duce inapoi traficul către advertiser.

 5 Avantaje ale marketingului  afiliat 

  1. Este bazat pe performanta. Afiliatii sunt platiti atunci cand actiunea a avut loc si astfel sunt motivati;
  2. Poti ataca orice piata, orice categorie de produse. Aceste parteneriate ofera posibilitatea de a patrunde pe piete noi oferind brandului o prezenta mai buna si puternica online.
  3. Consolidarea consumatorilor in produse/servicii. Consumatorii au mai multa incredere in recomandarile unui tert decat in plasarea directa.
  4. Cost eficient. Marketingul afiliat este extrem de rentabil, platesti numai cand are loc o conversie si prin actiunea afiliatilor se cucereste o noua piata fara costurile unei campanii de marketing.
  5. Trafic sporit. Cu cat mai multe site-uri fac legatura spre advertiser cu atat va creste clasamentul site-ului advertiserului in motoarele de cautare.

 Concluzii

Cu toate acestea creșterea unui program de afiliere necesită timp și efort. Dacă nu se administrează bine, nu va avea nicio șansă de succes, dar el poate fi o investiție foarte eficientă, cu risc scăzut, care ajuta să se extinda cu mult eforturile de marketing.

9 comentarii la „Etapele implicate în lansarea unui program de afiliere

  1. Eu mi-am inchis contul de pe profitshare si am ramas numai pe 2performant. Singurul meu regret e legat de faptul ca mi-ar fi prins totusi bine, la cat de mult si de des comand de pe eMag, par acestia nu lucreaza si cu platforma unde activez eu. 🙁

  2. Folosesc si eu afilierea si sunt convinsa ca stiu destul de putine lucruri fata de cat ar putea sa faca acest program. Imi displace modul de folosire profitshare si mi se pare greu de asociat cu blogul. Cel putin pentru un incepator este chiar greu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.