Relatii publice versus Marketing. 12 diferente majore.

Relatii publice versus Marketing

In ultima vreme am observat ca se sterg limitele dintre marketing si relatii publice, in special datorita digitalizarii ambelor, asa ca modulul 12 al cursului Eurocor de Relatii publice si comunicare a picat la tanc.

Definitii Marketing si Relatii publice

Definitiile fiecareia sunt reimprospatate la cativa ani datorita nevoilor si dinamicii pietei. Conform definitiei AMA, Asociatia Americana de Marketing, publicata in 2008, Marketingul este  „activitatea, setul de institutii si procesele de creare, comunicare, livrare si schimb de oferte care au valoare pentru clienti, parteneri si societate in general”.

In modulul 12 definitia Relatiilor publice este cea elaborata de catre Asociatia Internationala a Relatiilor Publice, (IPRA) care le defineste ca “ functia manageriala care evalueaza atitudinea publicului, identifica politicile si procedurile unui individ sau ale unei organizatii fata de interesul public, elaboreaza si executa un program pentru a dobandi intelegerea si acceptarea publicului.”

Fiecare are un rol important intr-o afacere, relatiile publice si marketingul au obiective diferite, dar au metode si tactici similare. Deci cum le diferentiem? Eu am gasit urmatoarele douasprezece diferente majore:

  • Dupa obiectiv. In Marketing importanta este vanzarea, pe cand in PR importanta este informarea, educarea, crearea de cunostinte despre produs.
  • Dupa scop. Marketingul creaza cerere, aduce pe piata produse pe care oamenii le vor cumpara, pe cand PR-ul creaza incredere in produse construind relatii cu clientii atat actuali cat si potentiali.
  • Dupa public. PR-ul se adreseaza tuturor segmentelor de public, pe cand Marketingul este directionat doar catre un anumit segment.
  • Dupa spatiu. Marketingul se desfasoara de obicei intr-un spatiu platit, pe cand PR-ul cheama mass-media care decide intrarea pe ordinea de zi sau nu.
  • Dupa modul de control al informatiilor. Marketingul are control absolut asupra anunturilor deoarece sunt platite, dar PR-ul nu.
Ghidul complet al marketingului direct si interactiv - Merlin Stone

Ghidul complet al marketingului direct si interactiv – Merlin Stone

Planul eficace de marketing – Peter Knight

2239 de secrete testate pentru un marketing direct de succes – Denny Hatch, Don Jackson

Marketingul adresat femeilor – Marti Barletta

  • Dupa durata. In Marketing anuntul poate fi publicat de cate ori se doreste conform bugetului, dar in PR comunicatul de presa este dat o singura data.
  • Dupa pret. In PR se transmite o cantitate mare de informatii la un cost mic (trimiterea unui comunicat de presa), dar in Marketingul necesita investitie aparand si in mediul platit.
  • Dupa gradul de creativitate. Marketingul necesita grad marit de creativitate in modul de exprimare a informatiilor, pe cand in PR notele sunt scrise intr-un stil formal.
  • Dupa gradul necesar de contacte in mijloacele de comunicare. Pentru o buna vizibilitate, in PR sunt necesare multe contacte.
  • Dupa metrica succesului. Marketing: ROI rentabilitatea investitei, trafic refferal, backlinks, conversii, engagement metrics. PR: mentiuni in social media de la influenceri si public, premii, impresii
  • Dupa credibilitate si legitimitate.  In PR aceasta este mai mare datorita faptului ca nu  vinde nimic in mod flagrant.
  • Dupa longevitate. Marketingul este o activitate relativ scurta, dar PR-ul castiga beneficii pe o perioada indelungata.Relatii publice versus Marketing. 12 diferente majore.

Teritoriul disputat de ambele este brandingul si social media.

Cum se pot defini pe scurt aceste doua discipline? Marketingul vizeaza aducerea unei marci noi pe piata, in timp ce relatiile publice se refera la felul in care marca este perceputa de catre public. Marketingul antreneaza clientii unei marci pentru a genera conversii, pe cand PR-ul antreneaza  potentiali clienti pentru a genera o imagine pozitiva a marcii.

Deci pentru afacerea ta ce este mai bine? Sa-ti concentrezi efortul pe marketing sau pe PR? Raspunsul scurt este depinde, dar in general pentru a reusi este nevoie de un melanj al ambelor. Nu poti face marketing fara sa faci PR si invers, sunt prea interconectate.

Afla ce trateaza modulul 8, modulul 9, modulul 10, modulul 11  al cursului Eurocor – Relatii publice si comunicare.

Asta inseamna marketing - Seth Godin

Asta inseamna marketing – Seth Godin

Cum cresc brandurile - Byron Sharp

Cum cresc brandurile – Byron Sharp

Contagios. Cum se raspandesc ideile - Jonah Berger

Contagios. Cum se raspandesc ideile – Jonah Berger

Growth Hacker in marketing - Ryan Holiday

Growth Hacker in marketing – Ryan Holiday

14 comentarii la „Relatii publice versus Marketing. 12 diferente majore.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.