Incursiune in istoria mijloacelor de comunicare in masa si cinci strategii de manipulare in mass -media

Mi s-a parut foarte interesanta prezentarea incursiunii in istoria mijloacelor de comunicare in masa, in modulul 6 al cursului Eurocor, Relatii publice si comunicare. Asa am aflat de exemplu:

  • de ce se numesc caracterele italice -aldine, a existat un tipograf la cumpana dintre sec XV si XVI, Aldo Manuzio, care a imprimat la Venetia carti in format de buzunar, mai ieftine, ce foloseau pentru prima data caractere cursive. La sfarsitul sec XV Venetia ocupa locul intai in domeniul productiei de carte.
  • existenta unui drum pavat de 2400 km intre Quito si Cuzco, ce era utilizat de catre alergatori organizati in stafete pentru a transmite mesaje rapid.
  • aparitia presei periodice in 1605 cu o foaie „Stirile recente” editata in Anvers. Faptul ca ziarul londonez „Times” dateaza din 1785.
  • prima agentie de presa a luat nastere in 1835 si a fost infiintata de catre Charles Havas.
  • primul post de radio va emite in 1920 la Pittsburgh, iar in Romania, pe 30 iulie 1930 isi incepe emisia Radio Bucuresti.
  • John Logie Baird inventeaza televiziunea in 1935;
  • ARPAnetul, reteaua de comunicare fundamentata pe centrele informatice a patru universitati apare in 1969.Incursiune in istoria mijloacelor de comunicare in masa si cinci strategii de manipulare a mass-mediei

Dupa cum se observa relatia societatii cu mijloacelor de comunicare in masa se schimba rapid si radical evoluand cu noile tehnologii. S-a modificat conceptul de distanta, timp, spatiu, astfel ca lumea a devenit un fel de sat global. S-a schimbat si suportul pe care primim informatiile, au aparut noi modalitati de tranzit al acestora adaptandu-se la noile obiceiuri de consum. Internetul ne da sentimentul de globalizare, lumea este una singura si acum putem participa toti la actiunile ei, fara limite, dar ziarul oricat de universal s-ar pretinde ramane ancorat doar intr-o zona fizica.

Fiind blogger sunt de partea Internetului, deoarece in acest caz informatia devine o experienta si ma simt responsabila pentru prezentarea ei mergand mai sus de forma de divertisment, incercand sa fie un instrument de invatare si cercetare. Faptul ca aceste ganduri exprimate in articole sunt produse de catre un om normal si nu un profesionist al genului, face ca cititorii sa se identifice mult mai usor cu el.Incursiune in istoria mijloacelor de comunicare in masa si cinci strategii de manipulare a mass-mediei

Daca feedbackul intr-un ziar nu este posibil instantaneu, Internetul ne ofera acces la participarea activa, la existenta intr-o comunitate virtuala cu care impartasim totul si ne face sa simtim ca este vorba de o experienta umana. Totul vine lapachet si cu efecte secundare, Internetul permite receptionarea in mod electronic a oricarei informatii, dar exista si o latura neagra a sa ce te distrage prin jocuri, aplicatii sau retele sociale.

Vor disparea cartile? Avansarea umanitatii duce inevitabil si la distrugere, iar viata moderna pare sa conspire impotriva a ceea ce reprezinta cuvantul scris. Am eliminat specii de plante, animale, ba chiar civilizatii, asa ca totul este posibil.Incursiune in istoria mijloacelor de comunicare in masa si cinci strategii de manipulare a mass-mediei

Modulul 7 al cursului Eurocor de Relatii publice si comunicare introduce pe langa comunicare si manipularea. Ultima mi se pare un subiect mult mai fascinant decat predecesoarea, asa ca ma voi rezuma la o prezenta decat pe ea si anume modul in care mass -media explica „realitatea”. Mass -media construieste realitatea ascunzand unele lucruri sub pres la fel ca o gospodina lenesa, dar presul chiar daca nu este transparent lasa lumina cunoasterii sa-l strabata. Intr-un articol scris de francezul Sylvain Timsit, in 2002, a  elaborat „Cele 10 strategii de manipulare a presei”, dar eu va prezint doar cinci.

5 Strategii de manipulare

1Distractie.
Panem et circenses (lat. “Paine si circ” Expresia este intalnita in Satirele lui Iuvenal si inseamna a da maselor lucruri neinsemnate, pentru a le distrage atentia de la lucrurile reale) La noi s-a stopat impartirea painii, dar avem circ din plin. Se distrage atentia publicului de la problemele importante, il pastreaza ocupat cu nimicuri pentru a nu avea timp de reflectie catre problemele sociale reale.Incursiune in istoria mijloacelor de comunicare in masa si cinci strategii de manipulare a mass-mediei

2.Crearea de probleme pentru a oferi ulterior solutia.
Se creeaza o problema care sa provoace o reactie publica, iar apoi se vine cu masura ce se dorea acceptata si care introdusa din prima n-ar fi fost agreata de public.

3.Gradualitatea masurilor.
Masurile inacceptabile initial in bloc, se dau cu taraita, gradat, intinzandu-se pe ani intregi. O decizie nepopulara este prezentata ca fiind necesara si astfel se obtine acceptarea pentru cererea urmatoare. Sacrificiul viitor este mai bine vazut decat unul brutal, imediat. Da publicului timp pentru a se obisnui cu ideea schimbarii.

 4. Opinia se confunda cu informatia.
Informatia devine contaminata de opinie, iar publicul ajunge sa nu mai faca distinctie intre cele doua. Daca ti se adreseaza ca unui copil, atunci cei mai multi au tendinta sa raspunda astfel si sa nu aiba reactie critica. Eventual se induce publicului ca el este vinovat pentru starea sa de nefericire, lucru care genereaza o stare depresiva care ii inhiba actiunile.Incursiune in istoria mijloacelor de comunicare in masa si cinci strategii de manipulare a mass-mediei

5. Aspectul emotional
Se provoaca un soc emotional care produce  un scurtcircuit rational si astfel se implanteaza idei, dorinte, se induc comportamente.

In lume se intampla multe lucruri zilnic, dar se pare ca este prioritizat senzationalul si exclus contextul. Nu este o teorie a conspiratiei, manipularea exista, opinia publica este controlata cateodata subtil, iar alteori fatis. In haosul informational din Internet vei gasi si raspunsurile la intrebarile tale, important este sa vrei sa cauti.

*Am o problema de semantica a cuvantului aldine, DEX si Wikipedia ii dau sensuri diferite, asa ca apelez la voi daca ma puteti lamuri care este sensul corect al cuvantului.Incursiune in istoria mijloacelor de comunicare in masa si cinci strategii de manipulare a mass-mediei

 

PS.

Tot ce am scris mai sus nu s-a dorit a fi o manipulare, ci doar realizarea si impartasirea unei dorinte mai vechi de a invata mai multe despre acest domeniu facinant.

26 de comentarii la „Incursiune in istoria mijloacelor de comunicare in masa si cinci strategii de manipulare in mass -media

  1. Traim intr.o perioada in care suntem manipulati de mass media, zic eu. E un domeniu interesant si sunt multe de discutat.

  2. Ador cursulrile Eurocor. Eu am ales engleza. Cursul tau pare foarte interesant, voi urmari sa vad… ca pare puternic ancorat in actualitatea zilelor noastre.

  3. Un curs cu informatii foarte interesante si nu-mi inchipuiam ca Eurocor are atat de multe cursuri pentru atat de multe domenii. Un curs de limba engleza m-ar tenta si pe mine. E un mare handicap sa nu stii limba engleza. M-am nascut prea devreme, tocmai prin anii ‘ 60 , iar limba rusa era la putere si ceva franceza. Evident ca nu mai stiu o boaba din ele… daca nu am avut posibilitatea sa o exersez…..

  4. Eu credeam ca aldinele sunt literele alea groase, bolduite, cum zicem acum…si vad ca si dexonline zice la fel… Eurocor-ul e posibil sa fi gresit ceva in curs.

    1. Incerc sa-mi gasesc ceva hainute pe potriva, dar cred ca va trebui sa investesc bani pentru a gasi ceva care sa ma avantajeze.

  5. Regret că răspund atât de târziu, acum am găsit articolul. Acum 15 ani, când eram student la Jurnalism, am auzit prima dată cuvântul manipulare. Manipulare prin mass media. Atunci aveam aceeași percepție despre termen, pe care o aveți și voi acum, Bă, e ceva rău de tot. Și în tot ce făceam încercam să mă feresc de ea. Dar, de unde să reușești așa ceva. Azi avem de-a face cu ceva mai grav decât manipulare. Manipularea e un termen light, o armă de care se folosesc magazinele ca să te convingă să cumperi ce nu-ți trebuie de fapt. Azi, în presă avem de-a face cu minciună, impostură, șantaj, superficialitate, partizanat politic, PR politic, omisiune, dezinformare, subinformare, îndobitocirea publicului șamb. Manipularea e cel mai ușor păcat al mass media. Am citit articolul tău și, ca să preiei noțiunile corect, reține că spunem mass media, fără cratimă. Nu mass mediei.Putem vorbi de păcatele mass media, nu păcatele mass-mediei. Mass media este, de fapt, un plural, deci expresia corectă este Mass media construiesc realitatea….Și, la final.. sunt fan al internetului , de aia mi-am făcut blog, dar nu o să înțelegeți cât de mult va pierde umanitatea când vor dispărea ziarele tipărite. Astea și ziariștii buni au destinul legat. În fapt, eu acuz internetul că a distrus jurnalismul de calitate.Acum, orice purtător de samsung se crede jurnalist. Dar nu e așa. Pe onoarea mea!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.