Cum reuseste La Fantana sa darame ziduri si sa construiasca poduri intr-o cultura organizationala

Care este cel mai bun loc de munca pe care l-ai avut vreodata? Ce anume te-a facut  sa-l consideri astfel? Faptul ca te-ai simtit ca facand parte dintr-o echipa?  Faptul ca erau recunoscute si imbratisate valori comune, atitudini, standarde care te caracterizeaza? Faptul ca te simteai recompensat nu neaparat material, ci la nivel psihologic? Faptul ca era un mediu propice pentru angajati si implicit pentru munca? Cum unele companii reusesc sa construiasca unitate, sinergie, sa aiba grija ca angajatii lor sa experimenteze numai momente bune la locul de munca si altele nu? Este un secret? Nu cred,  exista o mie de lucruri simple care contribuie la construirea unei culturi organizationale, iar serviciile integrate de apa si cafea  La Fantana sunt unul din ele.

Ca peste tot, in orice companie exista  ziduri artificiale, dar cuplul apa- cafea La Fantana le darama, apa escaladeaza zidurile dintre oameni si cafeaua pe cele din mintea umana. Odata zidurile prefacute in ruine, se incepe actiunea de construire a unor poduri pentru o viata mai buna in cadrul  culturii organizationale.

Cum reuseste La Fantana sa darame ziduri si sa construiasca poduri intr-o cultura organizationala

Apa La Fantana  creeaza conexiuni si darama zidurile dintre oameni

Apa este un mediu unic. Aduce cu ea putere, durere, uimire, veneratie, har, slava, viata. Un simplu compus, H2O, joaca un rol cheie in structura organismelor vii si in metabolismul lor. Este esential florei, faunei, nici o specie nu poate supravietui fara el. Chiar si organismul uman nu este capabil sa supravietuiasca fara apa decat doar trei zile. Apa este unul din cele patru elemente promordiale si este intalnita in toate miturile despre creatie. Cursurile de apa, fantanile au fost sacralizate de obicei prin conexiunea cu un eveniment important sau miraculos, amintind de exemplu crestinului ca apa este un simbol al harului si este folosita pentru botez.

Puterea apei de La Fantana nu poate fi ignorata, ea are abilitatea de a aduce oamenii impreuna, de a conecta persoane. In viata traditionala a satului apa de la fantana pe langa valoarea  indispensabila vietii contine si energia benefica de a vindeca raniti sau bolnavi, astfel incat a ajuns sa fie privita ca un altar sacru.  Apa calmeaza sufletul uman, incetineste lucrurile, ne relaxeaza, da nastere vietii si camaraderiei. Dintr-un motiv ciudat apa afecteaza mentalitatea noastra colectiva, ne face prietenosi, langa apa toti suntem egali, ne bucuram toti la fel de aceasta resursa naturala pretioasa.

Un astfel de mini templu ce incapsuleaza in el esenta vietii poti gasi in orice corporatie si prin el te poti conecta cu insasi natura, traind experiente ce combina in mod paradoxal misticul cu fizicul.  Este usor de inteles de ce civilizatia ne face sa devenim din ce in ce mai agitati, dar apa la birou de La Fantana ne face sa revenim la un ritm mai lent, mai bland, sa ne intoarcem intr-un loc unde inca mai conteaza manierele si prietenia. Cele mai grele ziduri de escaladat sunt zidurile dintre oameni, iar companiile nu-si permit sa le intalneasca la locul de munca, de aceea creaza astfel de locuri magice.Cum reuseste La Fantana sa darame ziduri si sa construiasca poduri intr-o cultura organizationala

Impactul cafelei asupra experientei de munca, demoleaza zidurile mintii

Astazi, mediul de lucru din orice companie este solicitant, exista o cerere mare de productivitate la orice ora care devine destul de presanta, iar cafeaua este singura ne imbunatateste performantele mintale tinandu-ne in acelasi timp in alerta. Ea stimuleaza regiunea din creier care controleaza starea de concentrare, starea de spirit, somnul, astfel incat ne ajuta sa ne simtim bine, sa fim pregatiti, atenti, oricand, mai ales in momentele nu tocmai optime.

Cum reuseste La Fantana sa darame ziduri si sa construiasca poduri intr-o cultura organizationala
Coffee by Manfred Lutzius

Unii o considera un rau necesar, altii un imbold, o sursa de inspiratie, dar toti sunt de acord ca daruieste un sentiment de bunastare. Incepi ziua band o cafea la birou pentru ca aceasta inseamna ceva pentru tine, iti este vitala pentru a-ti sustine efortul fizic si psihic, dar continui aceste momente  si in restul zilei transformandu-le in rasfat.Cum reuseste La Fantana sa darame ziduri si sa construiasca poduri intr-o cultura organizationala

De „vina” e  aroma indrazneata, cu note finale de nuca si cacao a cafelei Kafune,  stilul de viata brazilian exuberant ce te invaluie si care detine un loc vrajit in imaginatia ta, socializezi la o cafea cu alti colegi si rezulta o crestere a productivitatii. Da, cheia comunicarii este puterea interioara de a gandi in termeni de noi si nu de eu. Astazi nu cred ca mai exista vreo corporatie care sa nu aiba aceste facilitati de apa si cafea la birou, pentru ca si-au dovedit in timp impactul asupra experientei de munca.

Momentele de rasfat scriu revolutie

Cand s-a pus problema achizitionarii unor dozatoare de apa si a unor aparatele speciale de cafea, s-au opus cateva persoane care au comentat ca erau doar un motiv in plus pentru a se pierde timpul. Ulterior aceleasi persoane au constatat ca aici se creau conexiuni, se spargeau bariere, chiar ziduri intre salariati si se construiau poduri. Se ridicase de mult intrebarea cum anume se putea umple golul dintre departamente ce aveau un conflict deja clasicizat, cum era cel dintre departamentul de vanzari si cel de marketing, cum se puteau face punti intre generatii, dar fara a se gasi un raspuns. Solutia a venit de unde nu se astepta nimeni, de la locul unde se creau momentele de rasfat si de relaxare. In acest loc oamenii discutau onest, deschis, se schimbau idei si se obtineau relatii sociale mai puternice.  Asa s-a scris mereu revolutia, la o cafea, ea are  forta centripeta de a atrage in conversatie oameni din diferite medii culturale, sociale, etnice. Aceasta bautura a fost mereu democratica, o reformatoare ce a spulberat barierele false si a facut posibila evolutia de la traditional la modern.Cum reuseste La Fantana sa darame ziduri si sa construiasca poduri intr-o cultura organizationala

Cunosti vreun hybris?

Cultura organizationala este ceea ce facem si spunem in aceasta mica comunitate, modul cum ne tratam unii pe altii, produsele, clientii, intr-un cuvant personalitatea companiei. De multe ori viziunea si valorile unei companii sunt declarate sus si tare, dar este doar o lozinca.  Cel care ar trebui sa fie liderul nu stie sa asculte, ii marginalizeaza pe cei care nu sunt de acord cu el, nu accepta dialogul, este un hybris. Grecii antici dadeau aceasta denumire celor carea aveau o aroganta extrema, se laudau cu forta lor, isi umileau inamicii sau abuzau de supusi. Considerau ca hybris atrage dupa sine nemesis, dezastrul.

Lovitura lui Nemesis

Din nefericire acum cativa ani am cunoscut un hybris, era chiar managerul. S-a opus mereu crearii unui loc special unde sa putem lua masa, a achizitionarii unui dozator de apa si a unui aparat special de cafea. De fapt se opunea multora dintre proiectele noastre care vizau productivitatea, chiar si celor de reanalizare a instalatiei electrice ce era destul de invechita. Rezultatul se vedea zilnic, mai intai prin ritualul de dimineata cand in fiecare birou se puneau  la fiert diverse ibrice si ibricele, apoi prin desele  intreruperi de curent cauzate de suprasolicitarea retelei. Ambele implicau reducerea productivitatii generand costuri foarte mari, atat materiale cat si la nivel de imagine, care generau o lipsa de incredere a clientilor.

Metoda sigura de subminat productivitatea

Cum toate activitatile noastre se bazau pe operatii facute pe calculator, orice caderea a retelei necesita apoi un timp pentru reinitializare, apoi de recuperare a tranzactiilor in curs, a documentelor care nu fusesera salvate si foarte multi nervi. Solutia gasita de manager a fost sa interzica orice dispozitiv electric si ne-a sigilat prizele. Printre altele aceasta insemna sa nu mai bem cafea, lucru imposibil pentru foarte multi dintre noi, asa ca am cautat solutii alternative. Fiindu-ne interzisa rutina noastra simpla de a ne putea bucura de o cafea dimineata, am pierdut timp dublu sau chiar triplu gandindu-ne cum sa fentam ordinul, ceea ce a fost o piedica in calea creativitatii, dar mai ales in productivitate. In final fiecare si-a rezolvat problema in modul sau, unii au venit cu termosul cu cafea de acasa, altii trageau cate o fuga pana la cafeneaua din colt invocand tot felul de pretexte pentru a parasi institutia, cativa au inceput sa bea ice coffe sau s-au lasat de cafea, iar eu mi-am pus in functiune incalzitorul de cafea prin USB. Sarcinile nu dispareau, deadline-urile erau oricum in vigoare, dar productivitatea se dusese vertiginos la fund, se creau mereu situatii de criza ce rapeau mare parte din timp si energie. Rezultatul a fost din ce in ce mai dezastruos, chiar daca foarte multi ramaneau peste program, calitatea proiectelor a scazut vertiginos,  nu se mai simtea bucuria si forfota motivanta din birou, munca in aceste conditii devenise o povara.

Salvarea

Dupa trei luni de chin salvarea a venit prin inlocuirea managerului. Ne-am bucurat toti de ziceai ca venise Craciunul si cum acesta nu vine niciodata singur, ci numai insotit de cadouri, am primit  cateva aparate speciale de cafea de La Fortuna. Acum ne-am  putut restabili rutina cafelei, am adaugat-o diverselor momente ale zilei in functie de necesitatea performantei fiecaruia si am fost  mult mai multumiti, productivi, angajati si conectati la valorile companiei, fiind foarte putin probabil sa o parasim.

Concluzia

O pauza de cafea la birou iti daruieste prilejul de a privi lumea altfel, iti poate aduce bucurie, engagement, creativitate, inspiratie, receptivitate, poti colabora si comunica mai usor.
Daca noi doi ne vom intalni la o cafea, aceasta inseamna ceva mai mult decat simpla actiune de a bea. Inseamna ca vom avea o conversatie, ne vom conecta, vom construi un pod.

Acest articol a fost scris pentru competitia Spring SuperBlog 2017.

19 comentarii la „Cum reuseste La Fantana sa darame ziduri si sa construiasca poduri intr-o cultura organizationala

  1. O pauza de cafea la birou! Hmm, chiar e un lucru bun de facut! Mai ales cu La Fantana si Lavazza. Avem si noi la birou, atat abonament pentru cafea, cat si pentru apa.

  2. Mi-as fi dorit un serviciu in care se nu ma „frec” de biocampurile a cca 150 de oameni zilnic. Dar asta este. Apa La Fantana ma mai purifica energetic, desi mi-ar trebui o butelie din aia pe o zi 😀

  3. Foarte inspirat si inspirational articolul 🙂
    La fantana are un fel de fabricuta la Sibiu, mereu o vad cand ma duc acolo si mereu m-am intrebat cu ce se ocupa. Ma gandeam eu ca e ceva legat de apa, dar cu ocazia asta am aflat si mai multe lucruri despre ei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.