Macbeth in regia lui Luk Perceval, intre puritate si alienare

Macbeth in regia lui Luk Perceval, intre puritate si alienare

Intre 14-26 aprilie are loc la Craiova, la Teatrul National Marin Sorescu, Festivalul International Shakespeare, editia a -X-a, dedicat implinirii a 400 de ani de la moartea celui mai mare dramaturg al lumii, William Shakespeare.
  Desfasurat sub genericul „Shakespeare al tuturor”, se inscrie intr-un ciclu inceput in anul 2012, cand festivalul a avut loc sub formula „Lumea-ntreaga e o scena si toti oamenii-s actorii”, iar anul acesta se continua cu tema „Shakespeare pentru eternitate”.
  In programul zilei a 6-a s-a aflat Macbeth in regia: Luk Perceval si interpretarea teatrului Baltic House Sankt Petersburg (Rusia).
scena din Macbeth  Pentru mine a fost o viziune regizorala cam stranie, la modul ca piesa a fost trunchiata cam la un sfert din ea, dar in schimb au fost foarte pregnante simbolurile, ca obiecte, figuri, sunete, culori, pentru a reprezenta ideile de coruptie morala, politica precum si tema generala a crimei.
  Diferit de alte interpretari ale tragediei, crimele grotesti nu sunt insotite de imaginea sangelui, ci de ciclicitatea intre modelul arhetipal de purificare prin apa urmat de o alienare alcoolica, reprezintand vinovatia si rusinea lui Macbeth dupa crima oribila.    Inca din inceputul piesei Macbeth se simte inconfortabil datorita gandurilor criminale si acest lucru este pus in evidenta prin cufundarea repetata a capului si mainilor in apa, simbolizand eliminarea vinovatiei. De-a lungul piesei scena si actorii sunt imbibati de apa, incercandu-se o purificare a unor constiinte vinovate.
   Vinovatia este afisata prin alienarea alcoolica care apare si inainte si dupa luarea deciziilor care duc catre crima. Macbeth se simte vinovat pentru ceea ce a facut, isi regreta actiunile, ii e pana si teama sa se gandeasca la ceea ce a facut, dar nu se poate opri si nici nu poate da timpul inapoi. O data ce decide sa foloseasca violenta pentru a acapara puterea ii este imposibil sa se opreasca, chiar daca are unele constrangeri morale.

  Sticlele cu lichid prezente pe tot parcursul piesei eu le-am asociat sangelui si am banuit ca reprezinta sticle cu alcool. Sper sa nu ma fi influentat nationalitatea actorilor si sa fi tras vreo concluzie gresita, dar mie asta mi-au inspirat. Oricare ar fi intelesul cautat de catre regizor simbolistica lor este clara: raul, moartea, iadul de-o parte si apa care reprezinta viata, reinnoirea, puritatea.

Prin comparatie se subliniaza dezvoltarea personajelor, de la ambitia incipienta la nebunia frenetica, formand un mod continuu de la inceput pana la sfarsit. Vina este afisata prin mai multe reprezentari: cufundarea repetata in apa, frecarea mainilor ca o spalare de pacate, sonorizarea diferita a momentelor principale.

Scena din Macbeth in regia lui Luk Perceval Nu poti sa nu observi femeile de pe scena ca un fel de sursa a raului, radacina haosului. Vrajitoarele care ii infuzeaza ambitia si ii incurajeaza comportamentul violent sunt mereu prezente pe scena, iar Lady Macbeth ii ofera creierul si vointa ce-l mana din spate pe Macbeth spre violenta. Agresiunea personajelor feminine este izbititoare, mai ales ca ai alte asteptari de la ele.
  De asemenea contrastul de lumina si intuneric joaca si el un rol major in dezvoltarea evenimentelor, reprezentand binele si raul. Foarte bine au fost puse in valoare diferite scene prin folosirea unor instrumente acustice ce permiteau o sonorizare ambientala clara, uniforma, versus o sonorizare puternica, impresionanta.
  Am apreciat simbolismul larg afisat in scopul de a atinge subiectul general al raului, dar as fi dorit sa ascult muzicalitatea tuturor versurilor scrise de Shakespeare. E drept ca in rusa nu suna la fel ca in engleza, dar le-as fi putut aprecia si astfel. Piesa a fost foarte comprimata, au fost taiate mai multe personaje, dar mesajul a ramas si a fost transmis.
Astept cu nerabdare urmatorul spectacol!
P.S. Aceasta este parerea unui simplu spectator fara cunostiinte in domeniul teatral.

16 comentarii la „Macbeth in regia lui Luk Perceval, intre puritate si alienare

  1. Articolul tau mi-a adus aminte de faptul ca nu am mai fost demult la teatru desi sunt norocoasa sa locuiesc intr-un oras cu un teatru foarte mare, la propriu si la figurat.

  2. Eu am ramas fermecata de pozele din cadrul spectacolului. Multi regizori aleg sa taie fragmente pentru a se incadra in timpul dedicat piesei, dar e de apreciat ca mesajul a fost transmis și tu te-ai bucurat de momentul in sine.

  3. N-am mai fost de foarte mult timp la o piesa de teatru. Mai exact, de cand o am pe cea mica. Ar fi frumos sa pot sa ma relaxez si eu in acest mod

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.