Freon-auto, am o problema!

    Astazi ne-am obisnuit sa conducem automobile in care ne bucuram de acelasi confort ca si acasa sau la locul de munca. Prin simpla apasare a unui buton facem trazitia lina de la incalzire la racire si inapoi fara sa ne intrebam cum se produce aceasta schimbare. Asta pana cand ceva nu mai merge.
  Parafrazand  „Houston, avem o problema!” spun si eu „Freon-auto, am o problema!”. Asa cred eu ca-i una, dar nu sunt sigura, cert e ca am nevoie de o revizie completa a instalatiei de aer conditionat auto. Datorita complexitatii sistemului de aer conditionat modern care are controlul computerizat automat al temperaturii si reglementarile de mediu dure ( din motive ecologice)  de a recupera agentul refrigerant R134A, zilele de „do-it-yourself” in repararea acestor sisteme sunt de domeniul trecutului si este necesara apelarea la specialisti.
  De cateva zile am in masina un melanj de efecte nedorite:
– instalatia de aer conditionat sufla aer cald, astfel ca temperatura fluxului de aer nu ajunge la nivelul dorit indiferent de turatia motorului;

miros aer conditionat urat in habitaclu;

– zgomot in instalatia de aer conditionat.
   Daca ar fi sa ma dau cu parerea cauzele ar putea fi:
– agentul frigorific este scazut sau se scurge prin furtune sau chiar in compresor. Umezeala si aerul care  intra in sistem poate avea ca rezultat deteriorarea compresorului si reactia cu agentul frigorific.
– mirosul ar putea fi din mai multe cauze, dar pare a fi cauzat de mucegai. Banuiesc ca trebuie schimbat filtrul de praf/polen cu carbon activ care impiedica formarea si dezvoltarea bacteriilor, a ciupercilor pe zonele umede ale instalatiei de aer conditionat. Cred ca filtrul este colmatat cu praf, aerul fiind impiedicat sa intre in habitaclu, ventilatorul nu poate asigura debitul normal, iar la trecerea aerului prin filtru si elementul racitor (evaporator) s-au format microorganisme care prin descompunere dau acest miros neplacut.
– pentru zgomot ar trebui sa fie verificat  compresorul, ambreiajul compresorului, cureaua de ventilator daca functioneaza in mod corespunzator.
Freon-auto, am o problema!  Cum imi petrec mare parte din zi calatorind in automobilul propriu, masina a devenit o parte importanta din viata mea si nu ma pot desparti de ea mult timp. Noroc cu Freon-auto ca asigura servicii complete de  incarcare – reincarcare freon masina si igienizare instalatie aer conditionat auto  la domiciliul clientului, oriunde in Bucuresti in aceeasi zi.
  Am completat datele masinii pe site-ul lor www.freon-auto.com si m-au sunat intr-o jumatate de ora sa stabilim o programare. Cum eu aveam invitate dupa-amiaza prietenele la o cafea mi-am programat atunci masina pentru un serviciu complet AC. M-am gandit ca in timpul cat stam noi la o sueta, specialistul va inspecta si reparara masina,iar apoi putem merge cu masina proaspat reparata in oras.
  La ora fixata a venit specialistul, i-am dat cheile, iar eu am urcat sa fac cafeaua ca veneau fetele. Prima a venit Mary si cand a auzit de problemele masinii a stat numai cu ochii pe geam. Nu stiu de cand se pricepe ea la ce-i trebuie unui sistem de aer conditionat auto, dar m-a ametit cu intrebarile:
– Foloseste ulei PAG si R134A proaspat? Legat de PAG de unde stie ce vascozitate i se potriveste masinii? Specialistul are un compartiment special unde pune uleiul sau il pune laolalta cu R134A? E posibil ca uleiurile PAO sa nu fie compatibile cu unele materiale din compresoarele mai noi sau nu fac probleme indiferent de compresorul avut? Filtrul de dezumidificare e scump? E cumva acela care e in fata masinii langa radiator? Se mai poate reconditiona filtrul? Sanatatea sistemului poate fi verificata aplicand verificarea de presiune in instalatie? Daca se incadreaza in norme atunci teoretic se poate sta bine merci cu actualul freon, implicit ulei in instalatie fara probleme sau e imperios necesar schimbul cand valoarea se afla sub o anumita valoare? Apa ce se acumuleaza in sistem influenteaza aceste valori ale presiunii sau nu? Pentru a verifica daca sistemul functioneaza bine trebuie verificata temperatura iesirii si intrarii compresorului la diferite turatii? Intre ce valori trebuie sa se afle aceste valori? La scoaterea agentului de racire iese automat si uleiul sau acesta ramane in instalatie si trebuie evacuat prin demontarea compresorului sau alte metode?
  N-am avut raspunsuri la intrebarile ei asa ca s-a inarmat cu doua cafele si s-a dus peste expert. S-a tot invartit in jurul unitatii mobile, o aparatura de ultima generatie si vedeam cum tot pune intrebari. Consultanta de specialitate a incantat-o fiindca in cinci minute si-a parcat repede masina langa a mea. In final in loc de o proprietara de masina fericita au fost doua sau chiar mai multe pentru ca Mary a fost atat de incantata de servicii si de raspunsurile date de specialist incat a insistat pe langa toate prietenele ca ar fi cazul sa-si revizuiasca sistemul de aer conditionat.
  Operatiunea  de serviciu complet AC: incarcare freon si curatare miros a durat 45 de minute si apoi am putut pleca linistite cu masina in oras. Masina nu mai prezenta zgomote sau mirosuri neplacute si sistemul racea repede si bine, iar pretul platit pentru servicii a fost mic.
  Cunostiintele mele in materie au ramas in acelasi loc, adica tot nu ma pricep la instalatii frigorifice, in schimb ale lui Mary s-au imbunatatit. Pentru mine este important sa am mentinerea unui nivel optim de confort in vehicul si anume senzatia de confort termic care-mi aduce o stare de bine atat fizica cat si psihica, o mai buna concentrare si motivare la lucru sau in viata. Astazi sistemul de aer conditionat este un echipament de baza, standard, de control al climei auto. Stiinta mea referitor la el se opreste la cele  trei functii legate intre ele: incalzire, ventilatie si aer conditionat, care lucreaza impreuna pentru a-mi oferi  temperaturi confortabile si o calitate buna a aerului indiferent de anotimp.  Ba mai stiu ceva, ca joaca un rol important in materie de siguranta interioara prin compensarea de ceata si umezeala  de pe parbriz sau ferestre si ca aceste sisteme sunt fiabile daca sunt bine intretinute si reparatiile sunt facute corect. Atat si imi este de ajuns, pentru restul detaliilor ii am  pe cei de la Freon-auto care imi vor fi alaturi oricand am nevoie.
Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2016.

Un comentariu la „Freon-auto, am o problema!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.