Cauciucul pune lumea in miscare

Cauciucul pune lumea in miscare

 Stramosii nostri foloseau un lemn si o franghie pentru a muta lucrurile de jos in sus sau invers. Cateodata franghia se rupea datorita tensiunii  nerezistand la o sarcina atat de mare si lucrurile cadeau, se rasturnau. Apoi au inventat sistemele cu scripeti, dar baza transferului unei sarcini dintr-un loc in altul a fost aceeasi. In epoca moderna sistemul transportor este alcatuit din benzi transportoare din cauciuc, metalice, din PVC sau benzi modulare din plastic. Aceasta cea mai eficienta si recenta metoda pentru transportul de materiale de diferite forme, dimensiuni si greutati intr-un ritm rapid si care sa coste doar o fractiune din costul muncii manuale.

  
  Elastimpex Romania este mandra sa spuna ca produce sisteme personalizate transportoare de benzi de cauciuc cu insertie textila, benzi transportoare cu insertie metalica si benzi speciale, pentru antreprenori ce lucreaza in diverse medii de productie, posedand expertiza si know-how pentru a produce conveioare de care insusi domnul Ford ar fi invidios.
O banda transportoare este un mecanism simplu, dar incredibil de versatil!
  Aceste benzi transportoare au un impact mare in industrie facand curgerea materialelor sau a produselor neteda si rapida, intr-un mod automatizat, plus ca pot fi instalate aproape oriunde. Benzile transportoare mecanice orizontale, inclinate sau dispozitivele verticale sunt utilizate pentru a muta sau transporta diverse materiale: de la cele pulverulente la cele de gabarit sporit, din punctul A in punctul B. Termenul de transportor mecanic acopera de fapt o gama larga de dispozitive: de la benzi, la accesorii, la placi si covoare de cauciuc, proprii fiecarui compartiment.

 Au trecut 102 de ani de cand Ford a perfectionat linia lui de asamblare si azi benzile transportoare sunt parti esentiale ale productiei de masa din intreaga lume. Designul simplu este suficient de versatil pentru a se adapta la o gamă incredibil de larga de sarcini si noile tehnologii vin sa imbunatateasca eficienta si mai mult. Este greu de conceput un mod mai eficient de a muta produse, materiale de-a lungul unei linii de productie decat o banda transportoare.

Inainte de inventia lui Ford, angajatii din fabrici lucrau in grupuri pentru a construi o masina. Cu prima banda transportoare automata din lume, fabrica lui Henry Ford din Michigan a micsorat timpul necesar de a construi o masina de la 12 ore la 93 de minute. A produs un automobil accesibil, a platit salarii mai mari si a ajutat la crearea unei clase de mijloc.
Nu este rau pentru un autocrat.
  Am vazut functionand modelul de transport inventat de domnul Ford chiar in fabrica omonima de la Craiova, el lucrand ca un ecou direct al originalului din Highland Park. Desi tehnologia s-a imbunatatit, principiile de baza ale liniilor de asamblare nu s-au schimbat.

Fabrica Ford din Craiova

De benzile transportoare au auzit pana si copii si asta am constatat-o atunci cand vorbind in casa despre ele s-a bagat in vorba fie-mea si ne-a spus ca si ea stie despre ele.
  Stupoare! Am intrebat-o in amanunt si am descoperit ca intr-un desen animat Wallace si Gromit sunt mereu prezente. Wallace este un inventator excentric, un geniu auto-proclamat cu un talent pentru toate lucrurile mecanice si este ajutat  de catre prietenul sau canin de incredere, Gromit. Multe din inventiile sunt elaborate si functioneaza intr-un mod straniu, la care nu te-ai fi gandit. Cum altfel ar fi putut ei sa mecanizeze procesul de calcat haine decat cu ajutorul benzii transportoare de cauciuc?

Wallace si Gromit

Fara descoperirea cauciucului lumea nu ar fi asa cum o stim astazi!
 Credeti sau nu, nu ar exista fotbal, baschet sau alt sport cu mingea, nu ar exista costume speciale pentru practicarea sporturilor, nu ar exista masini si nici calatoria spatiala. Atunci cand Space Shuttle Challenger a explodat la 73 de secunde dupa decolare, in ianuarie 1986, omorand sapte astronauti la bord, vina a fost a unei bucati mici de cauciuc. Fizicianul Richard Feynman a explicat problema in ancheta publica ulterioara nu prin utilizarea ecuatiilor sau a unor diagrame, ci a luat o bucata de cauciuc si a pus-o intr-un pahar de apa cu gheata. Ceea ce a demonstrat atunci a fost faptul ca la rece cauciucului i se schimba proprietatile in mod dramatic.

  Ce ne-am face intr-o lume fara cauciuc?

 
 Cu siguranta solutia la prima vedere este usoara, inlocuim cauciucul! Usor de zis dar mai greu de facut pentru ca gandeste-te, azi cauciucul este folosit peste tot, el pune lumea in miscare.
Materialul a primit numele sau în 1770, atunci cand Joseph Priestly, un chimist englez, a descoperit ca putea fi folosit ca o radiera. Acum, cauciucul este mult mai mult, cele mai multe lucruri din jurul nostru sunt alcatuite din el: avem o multime de piese sau componente flexibile, garnituri de etansare, adezivi, vopsele, anvelope, pantofi, saltele, bretele, costume speciale, mingi, timbre, furtune, textile, mobilier, electronice, dispozitive cu semiconductori, cabluri, invelis exterior la diferite gadgeturi electronice, inimi artificiale (in diafragmele care pompeaza sangele), garniturile impermeabile, benzi transportoare.

masina cu roti din lemn

Ceea ce il face unic este faptul că este flexibil, rezistent la apa, dur, absoarbe socurile si nu conduce electricitatea. Caracteristica lui principala o consta alungirea ridicata atunci cand este supus unei solicitari (se poate alungi de pana la 10 ori) si revenirea la dimensiunile initiale la incetarea acesteia. Niciun material nu are caracteristici atat de variate: el pastreaza masina pe drum, tine pantalonii pe noi sau sub forma de prezervative, face sexul sigur. Atunci cand a trebuit instalat primul cablu de telegraf subacvatic din Anglia in SUA s-a cautat un material flexibil, izolant electric si care sa nu reactioneze cu apa de mare iar cauciucul a fost castigatorul. In final el face diferenta intre o masina de spalat care functioneaza si una care nu merge, dintre un cablu de telegraf subacvatic fiabil si unul obisnuit, dintre o banda transportoare si un sistem rudimentar cu scripeti, dintre niste cizme de cauciuc impermeabile si unele obisnuite, si din pacate pentru astronautii de pe Challerger dintre o nava spatiala care zboara si una care explodeaza. Prin existenta sa in costumele de protectie, anvelope de iarna sau diverse etansari face diferenta de multe ori intre viata si moarte.

 
  Cauciucul este un termen general care defineste polimeri elastici, elastomeri. Poate fi de origine naturala sau sintetica obținut din izopren. Acesta din urma are o forma mai pura, mai omogena. cu cheltuieli de obtinere mai reduse decat cele ale cauciucului natural ce se obtine din latexul produs de arborele de cauciuc (Hevea brasiliensis). Polimerii au fost in lumea inconjuratoare de la inceputul timpului, sunt la fel de vechi ca si viata insasi deoarece ea se bazeaza pe trei tipuri de polimeri: ADN, ARN si proteine, dar polimerii artificiali au inceput sa fie studiati din 1832. Astazi aceasta industrie este mai mare decat suma altor industrii consacrate de: cupru, aluminiu, otel si cel mai faimos este cauciucul vulcanizat. Lumea ar putea exista fara unii polimeri si anume materialele plastice- plastomeri, dar nu si fara elastomeri.

Cauciucul pune lumea in miscare

Cu mult inainte de a se folosi la anvelope cauciucul a fost folosit in sport. Cristofor Columb a privit oamenii din America Centrala si de Sud cum utilizau o minge de cauciuc intr-un joc care a fost o incrucisare intre baschet si fotbal. Trei sute de ani mai tarziu, un amestec de cauciuc, plumb alb si sulf a fost abandonat din greseala pe o soba fierbinte. Rezultatul? Un cauciuc care se intindea, dar isi revenea apoi la forma initiala, dar care nu a inghetat la temperaturi mici si nici topit la temperaturi mari. Intamplarea si apoi necesitatea i-a impins pe oameni sa descopere faptul ca pot copia natura apropiindu-se destul de mult de aceasta si chiar intrecand-o in unele locuri.

Inainte de cel de-al doilea razboi mondial substantele naturale erau disponibile asa ca cele sintetice nu au fost o necesitate, dar odata cu razboiul, sursele naturale au fost imputinate, ceea ce a facut necesara utilizarea sinteticelor. De atunci, industria de polimeri a continuat sa creasca si a evoluat într-una dintre industriile cu cea mai rapida crestere din lume, polimerii au influentat extrem calitatea vietii noastre cu aplicatiile sale in materie de agricultura, medicina, industrie si sport. Oamenii au descoperit tipuri de cauciucuri sintetice ce se comporta mai bine decat cauciucul natural: au termostabilitate ridicata (domeniu de utilizare -40 ÷+110°C), sunt rezistente la ulei, la hidrocarburi alifatice, la acizi, au rezistente mecanice mai bune, etanseitate la aer, durabilitate mai mare, impermeabilitate la gaz, astfel este utilizat pe scara larga in industrie, agricultura, aparare nationala, transport si in viata de zi cu zi. Intre 65 % si 70 % din productia totala de cauciuc este folosita ca materie prima pentru producerea anvelopelor de masini. Astazi, exista aproape 20 de tipuri de cauciuc sintetic, fiecare produse prin procesul de rafinare a petrolului si care contin ingrediente unice pentru a satisface nevoile unice ale soferilor.

O lume fara cauciuc ar fi o lume statica, inginerii sunt cei care au dat si dau forma lumii moderne impingand astazi mai departe frontierele tehnologiei. Lumea ar fi mult mai saraca, atat din punct de vedere economic cat si cultural daca nu am fi fost descoperit cauciucul. Chiar si crizele pun oamenii intr-un proces nou de cautare, mereu trebuie sa invatam, iar cauciucul pune lumea in miscare si intr-o dezvoltare permanenta neexistand limite ale cunoasterii. Lumea noastra este in miscare si fie ca un avion dispare in nori, fie ca o masina de mare viteza aluneca tacuta, fie ca iti este adus un colet sau ca faci cumperaturi la supermarket, cauciucul joaca un rol important in tot ce misca, in vehicule, echipamente precum si in aplicatii de aviatie sau aerospatiale.
  Oamenii au descoperit ceva special la elastomeri, conceptul de entropie, l-au studiat si l-au pus sa lucreze pentru ei. I-a fascinat acest concept care se aplica la aproape fiecare element al vietii, fie direct, fie metaforic, pentru ca putem cladi convingeri, indragi precizia sau incerca sa inlaturam indoiala, dar nu suficient incat sa avem o certitudine absoluta a consecintelor, nu putem izgoni hazardul. O caracteristica minora a elastomerilor a dus la bazele unui sistem filozofic in care progresul si entropia constituie tema principala a dezvoltarii. Stiind cum ne afecteaza entropia am putut aprecia si vedea lumea dintr-o perspectiva diferita, una din care nu ne temem sa visam, nu ne temem sa contestam normele si una care nu se teme de inovare.
 
 
Acest articol a fost scris pentru competitia SuperBlog 2015.
 

Un comentariu la „Cauciucul pune lumea in miscare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.